Yaşayan efsane MURAT 124 - FOTO

Ona ‘Yürüyen tabut’ da dediler,‘Gaz tenekesi’ de… Ama ‘Murat asla yolda koymaz’ da dediler.. Ama bir döneme damgasını vurarak hafızalara kazındı

Ona ‘Yürüyen tabut’ da dediler,‘Gaz tenekesi’ de… Ama ‘Murat asla yolda koymaz’ da dediler. Teknoloji ve zamana direnerek, 40 yılda nice otomobilleri eskiten ‘Murat 124’ namı diğer ‘Hacı Murat’, Türk otomobil sektörünün yaşayan en büyük efsanesi olmayı başarmıştır

1971 YILINDA ÜRETİM BANDINA ÇIKTI

Murat 124, 1971 yılında Tofaş’ın Bursa fabrikasında Fiat 124 şasesine oturtularak Türkiye’de yabancı lisansla üretilen ilk otomobildir. Murat 124 1971-1977 arasında 134 bin 867 adet üretilmiştir. Kuş serisinin üretiminin başlamasıyla 1977 yılında üretimi durdurulmuştur.1984 yılında Tofaş Serçe adıyla yeniden üretimine başlanmış,1995 tarihinde bu kez tamamen durdurulmuştur.

İTALYA’DA FİAT İSPANYA’DA SEAT TÜRKİYE’DE MURAT

1197cc'lik motoru 65hp güç üretmekte ve aracı 170km/saat hıza çıkarabilmektedir. Murat adı Fiat markasının Türkiye'ye uyarlanmasıdır. Koç Holding ve Fiat bu isim değişikliğiyle, Türk tüketicisine yerli bir otomobil sunumunu vurgulamak için yapılmıştır. Fiat İspanya'da da aynı isim değişikliğini, o zamanki ortağı Seat ile de uygulamış, İspanya'da satışa sunulan Fiat araçları Seat adıyla satılmıştır. Fiat 124, Avrupa'da Yılın Otomobili yarışmasında 1967'de birincilik ödülünü almıştır.



DÖNEMİNDE BİRÇOK YENİLİĞE İMZA ATTI

Bugün artık çok sıradan sayılan özellik olarak telaffuz bile edilmeyen kimi özellikler Murat 124’le standart olarak hayatımıza girmiştir. Dört silindirli alaşım blok ve çift boğazlı bir karbüratöre sahip olması nedeniyle 5000-5500 devir/dakika gibi o yıllara göre çok sayılacak devirleri rahatlıkla yakalayabilmesi, gece için çift kırılmalı pozisyona getirilerek geceleri farlardan gözü koruyan iç ayna, çakmak, güneşlik, kapıdan kumandalı iç aydınlatmalar, benzin ikaz lambaları, direksiyonu da kilitleyen kontak, çift fazlı silecek hatta kalorifer gibi özelliklerin standart olarak sunulması o yıllar için devrim özelliğini taşıyordu. Murat124’ün günümüze kadar varlığını sürdürmesinin en büyük nedenlerinden birisi şüphesiz yerli olmasının da verdiği avantajla ucuz bakım ve parça maliyetidir. Özellikle 1970’li yıllardaki dünyada gösteren petrol krizinde, benzin fiyatlarının 2’ye 3’e katlamasıyla Murat 124, güçlü ve büyük motorlu Amerikan otomobillerinin karşısında, Türk halkının baş tacı olmuştur.



YÜRÜYEN TABUT, GAZ TENEKESİ
AMA YOK, YOLDA KALMA ENDİŞESİ!

Murat’ın en büyük negatif özelliği 124 ince saçtan yapılmış bir kaportaya sahipti. Kaza anında buruşturulmuş kağıt gibi oluveriyor ve içindekileri koruyamıyordu. Bu yüzden ona “Yürüyen Tabut”, “Gaz Tenekesi” gibi benzetmeler yapılmıştır. İlk üretilen muratların bir kısmının kaportası çürük bile çıkmıştır. Ancak kimilerine göre Murat 124’ün motor problemi yüzünden yolda kaldığı görülmemiştir. Murat 124’ler 1977 yılında yerini Murat 131’e ardından gelecek kuş serisine bırakmıştır.



2002 ÖTV İNDİRİMİ MEZARINI KAZDI

2002 yılında çıkarılan ÖTV (Özel Tüketim Vergisi) indirimi ile yollardaki Murat 124'ler azalmaya başlamıştır. Yani 2002 yılından sonra devlet tarafından toplatılıp hurdalığa kaldırılmaya başlanmıştır. Ancak son dönemlerde reklam filmleri ve sinema filmleri sayesinde bu Murat 124'e olan ilgi artmaya başlamıştır. Dönemin gazete ilanlarındaki imajı gereği “Sevgi Bağı”ydı, “Yürüyen Güzel”di. 1990’lardan itibaren de Hacı Murat oldu. 5 yıl önceki vergi indirimi uygulamasıyla binlercesi hurdaya ayrılsa da, fanatik kullanıcıları onu bırakmadı. Sonra, GİTT’e dönüşüp bir petrol firmasının reklamlarında Cem Yılmaz’la başrolü paylaşınca yeniden doğdu.



KENDİ FİYATININ 10 KATI
HARCANAN TEK OTOMOBİL


Bu da antika otomobil sevenleri tetiklemiş ve toplum içinde "Hacı Murat" veya "Hacı Muro" diye adlandırılan otomobilleri modifiye yaparak trafiğe sürmeye başlamışlardır. Hayranları, Murat 124’ün kendi fiyatının 10 kata kadar fazla paralar harcayarak modifiye yaptırmışlardır. Öyleki sadece taktırdıkları müzik sistemleri tek başına Murat 124’ün fiyatını aşmıştır. Bunun yanında merkezi kilit, renkli ve elektrikli cam gibi birçok özellik modifiye ile Murat’a entegre edilmiştir.



O GERÇEK BİR EFSANE

Ne kadar toplatılsa da özellikle Konya gibi düz Anadolu şehirlerinde Murat 124’leri halen yollarda görmek mümkündür. Bugün Türkiye trafiğinde 1500-2000 adet kadar Murat 124 olduğu sanılıyor. “Gaz Tenekesi”, “Yürüyen Tabut” gibi yediği negatif damgalara karşın olumlu birçok özelliğiyle Murat 124, Türk otomobil sektörünün, yaşayan en büyük efsanesidir.

TEKNİK ÖZELLİKLERİ

Model Adı

: Murat 124

Üretim yılı

: 1971-1977

Karoseri

: Sedan

Şanzıman

: 4 ileri düz vites

Aks mesafesi

: 2420 mm

Uzunluk

: 4042 mm

Genişlik

: 1625 mm

Yükseklik

: 1350 mm

Boş ağırlığı

: 950 kg

Maksimum Hız

: 160 km/h

Toplam üretim

: 134.867


memleket.com.tr

Otomobil Haberleri

BYD Piyasaya Damga Vuracak Seal 06 GT Modelini Tanıttı
Otomotiv Sektörü 2024'te Rekor Kırdı
Tesla Direksiyonu Kaldırdı
Otomotiv sektörü 7. kez Konya’da buluşacak
Nio, Tesla'ya Meydan Okuyor: Onvo L60 Fiyatını Düşürdü