Gözler uygulamaya son şeklini verecek Maliye Bakanlığı'na çevrilirken, vergi artışının ikinci el oto pazarının büyümesini engelleyeceğinden endişe ediliyor. Ekonomideki canlanmayla birlikte sıfır otomobil satışlarında peş peşe rekorlar kırılırken ikinci el otoda belirsizlik hakim.
Birkaç ay öncesine kadar hareketli günler geçiren ikinci el oto piyasası, Enerji Verimliliği Strateji Belgesi'yle yaşlı araçlara geleceği belirtilen ek vergiler, alıcı ile satıcıyı olumsuz etkiliyor. Sektör temsilcileri, enerji verimliliği için araç muayenelerinin titizlikle yapılmasını isterken uygulamanın Türkiye'de birçok mağduriyetleri beraberinde getireceğini belirtiyor.
Zaman'ın haberine göre; Enerji tasarrufu için geliştirilen 'Enerji Verimliliği Strateji Belgesi'ne son hali verilerek onay için Yüksek Planlama Kurulu'na (YPK) gönderildi. Strateji Belgesi'ne göre, çevre kirliliğini önlemek ve enerji tasarrufu için "yaşlı araçlara yüksek vergi ve küçük motorlu araçlara teşvik" konusuna Maliye karar verecek.
Belgenin önceki halinde yaşlı araçlar için getirilen '15 yaş sınırı' kaldırılırken motorlu araçlarla ilgili uygulamada Maliye Bakanlığı yetkilendiriliyor. Küçük motor hacimli araçlara verilecek teşviki de Maliye belirleyecek. YPK onayına sunulan Strateji Belgesi ile enerjinin verimli kullanımı ve çevrenin korunması hedefleniyor. Bunun için emisyon salınımı yüksek araçlara yüksek vergi uygulanacak. Vergi ve yaş sınırı oranını Maliye belirleyecek. Belgenin motorlu araçlarla ilgili maddesine göre, emisyon seviyesi düşük çevre dostu (yürürlükteki tip onayı mevzuatına uygun) küçük motor hacimli, yakıt pilli veya elektrikli hibrit araçlar özendirilecek ve ekonomik ömrünü doldurmuş araçların kademeli olarak trafikten çekilmesi sağlanacak. Bakanlığın belirleyeceği kriterler çerçevesinde, emisyon seviyesi düşük çevre dostu küçük motor hacimli araçlarda MTV indirimi, yakıt pilli ve elektrikli hibrit araçlarda MTV ve ÖTV muafiyeti ve ekonomik ömrünü doldurmuş araçlarda kademeli MTV artırımı uygulanacak. Belgeyle uygulamadan Maliye Bakanlığı sorumlu tutuluyor. Ulaştırma Bakanlığı da deniz ve demiryolu taşımacılığının özendirilmesi ve artırılması için yetkilendiriliyor.
Belgeyle ayrıca, AB direktifleri esas alınarak verimsiz enerji kullanan buzdolabı, televizyon, lamba gibi ürünler denetlenerek satışına kısıt getirilebilecek veya tamamen yasaklanabilecek. Büyükşehir belediyeleri de belgenin yayımı sonrası Ulaşım Master Planı'nı 12 ay içerisinde hazırlayacak. Onay için YPK'ya gönderilen Enerji Verimliliği Eylem Planı'na göre kamu kurumlarının, 2015 yılına kadar bugün kullanılan enerjiden en az yüzde 10 ve 2023 yılına kadar yüzde 20 tasarrufta bulunmaları zorunlu olacak. Kamu alımlarına asgari enerji verimlilik kriteri getirilecek. Böylece kamu kuruluşları artık enerji verimliliği belgesi olmayan malı alamayacak.