Fiat'ın mevcut modellerinden yola çıkılarak geliştirilecek aracın, tasarım ve mühendislik çalışmalarını Tofaş yapacak.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın bir yıl önce: Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) toplantısında 'Babalardan istediği' yerli otomobil projesi gerçek oluyor. Türk otomotiv sanayi üretiminin yüzde 50'sini gerçekleştiren Koç Holding, Bursa'daki Tofaş tesislerinde İtalyan Fiat'ın teknolojik desteğiyle yerli otomobil üretecek.
Fiat-Chrysler CEO’su Sergio Marchionne, ‘yerli marka otomobil’ projesi hakkında ilk kez konuştu. Marchionne, projeyle ciddi şekilde ilgilendiklerini, Koç Holding’le görüşmelerin sürdüğünü kaydederken, Tofaş CEO’su Ali Pandır yerli oto için Bursa fabrikasında yer olduğunu söyledi.
MARKANIN YAŞATILMASI ÖNEMLİ
Bu marka için bir takım desteklerle Türkiye pazarında yer açılacağını bildiklerini, ancak söz konusu markanın uluslararası pazarlarda konumlandırılmasının da dikkatlice etüd edilmesi gerektiğini ifade eden Fiat-Chrysler CEO’su Marchionne, “Diğer markalar ve modellerle çakışmaması, DNA’sının farklı olması gerekiyor. Türk markasını çok dikkatli bir şekilde yaratmalıyız. Aynı şekilde, bu markanın yaşatılabilir olması da çok önemli” diye konuştu.
Bir gün önceki demecinde Fiat-Chrysler birlikteliğini üçüncü bir marka ile zenginleştirmek ve Volkswagen Grubu gibi çok markalı yapıya, yüksek üretim adetlerine ulaşmak istediklerini söyleyen Marchionne, Türk markalı otomobilin kendileri için de önemli fırsat olacağına değindi. Marchionne, “Türk markalı otomobil projesi bizim için neden önemli? Çünkü bu markanın uluslararası alanda Türkiye üzerinden dağıtılmasıyla büyüme potansiyeli yakalayacağına ve bizim için de çok önemli fırsatlar sunağına inanıyoruz” ifadesini kullandı.
B SINIFINDA YER ALACAK
Fiat’la görüşülen yerli marka otomobil projesinin detayları da ortaya çıktı. Tofaş CEO’su Ali Pandır, aracın Albea’nın yerine geçecek bir ürün olacağını ve bu modelin yerine üretime alınabileceğini kaydetti.
Yerli otomobilin, başlangıçta Türkiye’de popüler olan B sınıfında yer alacağını belirten Pandır, “Fiat’ın hazır teknolojisini, platformunu kullanacağız. Aracın birden fazla versiyonu olabilir” dedi. Albea’nın üretiminin bitecek olmasının, Fiat için de şans yaratacağına değinen Pandır, “Yerli marka otomobil, Albea’nın yerini alacağından Fiat’ın diğer modellerinin önünü kesmeyecek. Fiat’ın pazar payını düşürmeyip, yeni bir pazar yaratacağından satışlarını artıracak” diye konuştu.
550 BİNE ÇIKABİLİR
Yerli araç için 2-3 milyar dolarlık bir yatırım gerekmeyeceğini, yeni bir fabrikaya ihtiyaç olmadan Bursa’da üretilebileceğini ifade eden Ali Pandır,sözlerine şöyle devam etti:
“Albea’nın üretimden çıkması Tofaş’a 50 bin adetlik yer kazandıracak. Tofaş’ın şu an yıllık 400 bin adetlik kapasitesi var. Ancak mevcut fabrika alanında 550 bin adede rahat çıkabiliriz. Yedek parça deposunu dışarı çıkabiliriz. Kuş Serisi’nin bazı kaporta parçaları bile halen fabrika içindeki alanda üretiliyor. Böylece yerli otomobil için 200 bin adetlik kapasite olacak.”
TEŞVİKLER ÖNEMLİ
Tofaş CEO’su Ali Pandır, fizibilite ve Fiat’la görüşmelerin sürdüğünü, bununla birlikte henüz hükümetle biraraya gelinmediğini kaydederken, yerli otomobil markası için teşviklerin büyük önem taşıyacağını belirtti.
20-25 TL ARASINDA OLACAK
Pandır, “Elbette hükümet teşviklerinin neler olacağını bekliyoruz. Ayrıca yerli otonun, kamu alımlarıyla da desteklenmesi gerekiyor. Ayrıca yeni marka uzun vadeli bir iş. Markanın 100 yıl arkasında durmalısınız. Oluşturulması, oturtulması, tanıtılması pahalı bir iş. Sadece Albea’nın yerine Türkçe isimli bir otomobil yapma olayı değil bu” dedi.
Yerli otomobilin fiyatıyla ilgili anketlerin yapıldığını da anımsatan Pandır, “Tüketiciler aracın 20-25 bin TL arasında olmasını istiyor. Bence de otomobil ucuz olmalı ki herkes ulaşabilsin. Böylece müşteri 2-3 yaşında ikinci el bir otomobil yerine yerli markayı tercih edecektir. Böylece yaratılacak araç, mevcut markaların pazar payından almayacak” diye konuştu.