Yerli otomobilde Konya’nın artıları eksileri

TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu’na sunulan Konya’da Otomobil Üretilebilirliği Fizibilite Raporu’nda Konya’nın diğer şehirlere göre artı eksileri karşılaştırmaları olarak anlatıldı

Konya Ticaret Odası Başkanı Selçuk Öztürk, Konya Ticaret Borsası Başkanı Hüseyin Çevik ve Konya Sanayi Odası Başkanı Memiş Kütükcü, TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu’nu ziyaret ederek, ‘Konya’da Otomobil Üretilebilirliği Fizibilite Raporu’nu sunmuştu. Öztürk, Çevik, Kütükcü ziyarette Konya’ya bu yatırımın yakışacağını belirtirken TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, “Bu yatırımın Konya’da olmasından gurur duyarım” ifadelerini kullanmıştı.

OBJEKTİF RAPOR

Memleket gazetesi ‘Konya’da Otomobil Üretilebilirliği Fizibilite Raporu’nun detaylarına ulaştı. Son derece objektif şekilde hazırlandığı anlaşılan raporda Konya ile ilgili sanayi ve altyapıdan, eğitim ve işgücüne kadar detaylı bilgiler yer aldı. Raporda Konya’nın Yerli otomobile aday; Aksaray, İstanbul, İzmir, Kocaeli, Manisa, Sakarya ile ilgili karşılaştırmalı analizlerine yer verildi. Söz konusu illerin artı ve eksileri tek tek sıralandı.

KONYA GÜÇLÜ BİR ENDÜSTRİYEL ALTYAPIYA SAHİP

Konya’nın istihdam ve ülkeye olan katma değer katkısı son derece güçlü endüstriyel altyapıya sahip bir il olduğu vurgulanan raporda, “Konya Türkiye’nin en önemli merkezlerinden biridir. Konya öz sermayesi ile ekonomik gelişimini başarıyla gerçekleştirmiş olup Organize Sanayi, Bölgesi ve özel organize sanayi bölgeleri ile en fazla KOBİ’ye ev sahipliği yapan şehir konumundadır ve istihdam açısından önemli bir potansiyele ulaşmıştır. Tamamıyla düz bir alana kurulu düşük afet riskine sahiptir. Karayolu genişletme çalışmalarıyla ilgi çok sayıda proje vardır” ifadelerine yer verildi.

FABRİKA ALANI

Yerli otomobil fabrika yeri için 2 bölgede 5 farklı alan sunuldu. Birinci alan olarak; Büyük Kayacık, Ortakonak, Aşağı Pınarbaşı’nın ortasında kalan Konya OSB’ye yakın bölge sunulurken bu bölgede de 4 farklı alan seçeneği gösterildi. Fabrika için sunulan diğer alan ise Kaşınhanı’na yakın Meram OSB oldu.  Toplam 5 alanın eksi ve artıları sıralandı.

ARTILAR ÇOK

Yerli otomobil için Konya’nın dikkat çeken artıları olarak, geniş arazi,  gelişmiş sanayi, yerleşik otomotiv endüstrisi sayesinde nitelikli işgücü varlığı, önemli motor parçası üreten fabrikaların Konya’da olması gibi etkenler sıralandı.

EN BÜYÜK DEZAVANTAJ LİMAN

Raporda Konya’nın en büyük dezavantajının denize ve limana sahip olmayan bir kent olması gösterildi. Düşük ihracat ve ithalat ile maliyetli yüksek istihdam oranı Konya’nın eskileri arasında sayıldı. 

YERLİ OTOMOBİL İÇİN KONYA’NIN GÜÇLÜ YÖNLERİ, ARTILAR

>Türkiye’nin merkezinde yer alması

>Coğrafi istikrar

>Genç nüfus

>Sanayiye uygun Türkiye’nin en büyük alanına sahip olması

>Metrekare başına ortalama altı fiyat

>Eğitimli iş gücü varlığı

>Gelişmiş ve çeşitli sanayi varlığı

>Yerleşik Otomotiv endüstrisi sayesinde nitelikli işgücü varlığı

>Şirketlere ve dalarla özgün eğitim olanağı sağlayan meslek tesisi

>Yenilikçi il oluşu İnnoPark inovasyon merkezi ve Yüksek üniversite işbirliği sayısı

>Otomotiv yedek parçaya yönelik endüstireyel üretim ve birikim

>En önemli motor subabı, motor pistonu silindir gömleği krank, dişli ve conta üretimi yapan fabrikaların Konya’da olması

>Ucuz ve kolay ulaşım

>Sağlık sistemleri hizmetinde birinci

>Yenilenebilir enerjiye ilişkin büyük projeler

>Altyapı ve lojistiğe yönelik çok sayıda projeler

>Tarım makineleri aletlerinin üretiminde lider

>Liman bağlantılı hızlı tren

>Ulaşım imkanları açısından avantajlı konum.


KONYA’NIN ZAYIF YÖNLERİ, EKSİLER

>Deniz kıyısında bir limana sahip olmaması

>Konya’nın halen gizli şampiyon olması

>Şu an itibariyle OEM otomotiv( binek otomobil) üreticisini bulunmaması

> Düşük ihracat ve ithalat hacmi

>Diğer bölgelere yüksek istihdam bedeli

>Neredeyse tam istihdam

M. Ali Elmacı-Memleket