Önemli olan Ben zekiyim" demek değil, hangi konuda zeki olduğunuzu bilmenizdir. Hayattaki başarınız buna bağlıdır. "Doğru dürüst bir okula gidemedim deyip üzülmeyin. Kendinizi değerlendirip zeka tiplerinden hangisinde veya hangilerinde başarılı olduğunuzu bulunca o yönde gelişiminize çaba gösterin. Hedef ve hayallerinize ulaşmak daha da kolaylaşabilir. Belki de en az başarılı olduğunuz zeka seviyesinde bir iş ile uğraşıyorsunuz. Kendinizden beklentilerinizi gerçekleştiremediğiniz için üzgünseniz, çelişkiler içindeyseniz, çevrenizle barışık değilseniz, kısa sürede yıldızı parlayan kişileri merakla izliyorsunuz ve şanslı olduklarını düşünüyorsanız; kendinize dönün ve inceleyin bakalım:Hangi konuda zekanız daha iyi?Gardner'a göre, sekiz tip zekâ doğuştan her çocukta değişik düzeylerde bulunuyor ve küçük yaşlardan başlayarak hayat boyu bütün zekâ tipleri geliştirilebiliyor. Tek tip zekâya hitap ederek çocukları bir kalıp içine sokmaya çalışmak, yetişecek pek çok dahiye engel olmak demektir. Çoklu Zekâ Teorisi ile sadece dil ve matematik zekâsını göz önünde bulunduran okullardaki klasik eğitim sistemi, buna dayalı klasik zekâ testi ve zekânın eski tanımı ise tarihe karışıyor.Gardner, sekiz tip zekâyı; dilsel zekâ, görsel zekâ, matematik zekâsı, harekete dayalı (bedensel) zekâ, müzik zekâsı, kişiler arası (sosyal) zekâ, doğa zekâsı ve kişinin kendine dönük zekâsı olarak adlandırıyor.Dilsel zekâ: Konuşma ve yazma dilinde kelimeleri etkili ve akıllıca kullanma kapasite ve yeteneğidir. (Şair, yazar, gazeteci ve politikacılar) Bu tip kişilerin kelime hazineleri çok geniştir. Hikâye ya da fıkra anlatmaktan zevk alırlar, okumayı, kelime oyunlarını ve bulmaca çözmeyi çok severler. Küçük çocuklar kendilerine kitap okunmasından ya da hikâye anlatılmasından hoşlanırlar. Kafiyeli kelimeleri bulup bunları kullanmaktan ve tekerlemeleri söylemekten hoşlanırlar,Matematik zekâsı: Sayı ve numaraları akıllıca kullanmak ve sebep-sonuç ilişkisi kurabilme yeteneğidir. (Bilim adamları, matematikçiler ve bilgisayar programcıları) Her şeyin nasıl çalıştığını merak eder ve sorular sorarlar. Okulda en sevdikleri ders matematiktir. Matematikle ilgili oyunlar oynamak onlara çok zevkli gelir. Dama, satranç gibi düşündüren oyunları oynamaktan zevk alırlar. Mantığa dayalı bulmacaları çözmek çok hoşlarına gider.Bedensel zekâ: Kişinin kendisini ifade etmesinde bedenini kullanma kapasitesi ve kişinin ellerini bir şeyler oluşturmakta kullanma yeteneğidir. (Atletler, sporcular, aktörler, dansçılar, heykeltıraşlar) Bu tip kişiler çok hareketlidirler. Koşmayı, zıplamayı, güreşmeyi çok severler. Mimik ve hareketleri çok iyi taklit ederler. Eşyaları ya da benzer şeyleri parçalara ayırıp tekrar birleştirmeyi severler. Çocukken oyuncaklarını bozup tekrar yaparlar. Tahta oyma, dikiş dikme, örgü örme gibi el becerileri isteyen işlerde yeteneklidirler.Kişinin kendine dönük zekâsı: Kendini yönlendirme, idare etme ve kendini tanıma kapasitesidir. (Psikologlar, psikoterapistler) Bağımsız ve kendi başlarına buyrukturlar. İlgi duydukları şeyler ya da hobiler hakkında pek fazla konuşmazlar. Hislerini eksiksiz, abartmadan, olduğu gibi söylerler, Genelde tek başına çalışmayı ve oynamayı tercih ederler,Görsel zekâ: Etrafındaki objeleri hayalinde canlandırma ve görme yeteneğidir. (Ressam, mimar, fotoğrafçı ve dekoratörler) Bu tip çocuklar yaşıtlarından daha çok hayal kurarlar. Yap-boz, labirent gibi görsel faaliyetlerden hoşlanırlar. Yaşıtlarına kıyasla çizimleri ve resimleri çok güzeldir. Film, slayt gibi görsel gösterileri çok severler. Yetişkinler sanatçı olurlar . Bunu bir hobi olarak da yürütebilirlerMüzik zekâsı: Seslere karşı duyarlılık gösterme kapasitesi ve kendisini müzikle ifade etme yeteneğidir. (Müzisyenler) Pek çoğunun güzel sesi vardır ya da güzel şarkı söylerler. Müzik aleti çalmaya heveslidirler. Müzik dinlemeyi sever, şarkılar söylemekten çok hoşlanırlar. Bu tür faaliyetlere katılmaktan zevk alırlar. Müzisyen olmasalar bile çevrelerinde sanatçı kişiliklerinden söz ettirecek kadar müzik, ilahi ile ilgilidirler.Sosyal zekâ: Başkalarının ruh hallerini, hislerini, duygularını, mizaçlarını anlama kapasitesi ve yeteneğidir. (Öğüt veren, danışmanlık yapan, öğretmen, politik liderler) Liderlik özelliklerine sahip olan bu çocuklar arkadaşları arasında en popüler olan çocuklardır. Sosyal faaliyetlere katılmaktan zevk alırlar. Organizasyonlarda yer almayı severler. Birden fazla yakın arkadaşları vardır. Yetişkinler klüp kurarlar, basanlarını çevre ile paylaşırlar, yakınlarını aktive ederler, çevrelerinde hep sevgili insanlar vardır ve mutludurlar. "Ben çevreme faydalıyım" hisseder ve hissettirirler.Doğa zekâsı: Böcekler, hayvanlar, deprem gibi doğa olaylarına ilgi duyarlar. Temiz ve yeşil bir çevre onlar için önemlidir. (Çevreciler) Çevreye, doğaya duyarlıdır. Ormanı, ağaçları, yeşilliği sever ve onların korunması için çaba gösterirler.