Üç kez söz verip de tutmayan, ne diyorsun yani? Görüşmeyelim mi bir daha? Yoksa sabrımı mı test ediyorsun? Maksadını bilelim.
Sözünden dönmenin dindeki yeri nedir?
Yerine getirmek niyetiyle söz vermek sevaptır. Verilen sözde durmak müstehaptır. Sözünde durmamak tenzihen mekruh olur. Kendisine söz verilen kimsenin, “Sen bana söz verdiğin için bu benim hakkımdır” demeye hakkı yoktur. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: Bir kimse, yapmak niyeti ile verdiği sözü tutamazsa günah olmaz. [Tirmizi]
…
Yapmayacağı halde, yalan olarak söz vermek haramdır. Bu şekilde sözünde durmamak da günah olur. Yapmamak niyetiyle söz verdiği halde, sonradan, verdiği sözde durursa, yalancılık günahı affolmuş olur. Hadis-i şerifte buyuruldu ki: “Sözünde durmamak münafıklık alametidir” [İbni Neccar] Sözünde durmaya gücü yetmezse, münafıklık alameti olmaz.
…
Sözünde durmak önemli bir haslettir. Bu hususta birçok atasözü vardır. Birkaçı şöyledir:
Hayvan yularından, insan sözünden tutulur.
Er olan sözünde durur.
Allah bir, söz bir.
Söz namustur.
Söz verme, verdinse dönme!
Söz ağızdan çıkar.
Sözünün eri ol!
Tükürdüğünü yalamak [verdiği sözden dönmek] yiğide yakışmaz.
Kur’an-ı Kerim’de, sözünde duranlar övülmekte, sözünün eri denilmektedir.
…
Sözünde durmak, insanın vefası için bir ölçüdür. Ancak sözüne vefalı insanlar övgüye layıktır. (Mevlana).
“Yürü, iyilik et; zaman iyiliği tanır.
İyilerin iyiliğini unutmaz o...
Herkesin malı kaldı, senin de kalacak;
Şu halde mal yerine iyiliğin kalması daha iyi...” (Mevlana)
…
Sabır, ferahlığın anahtarıdır. Sabırla her güçlük ortadan kalkar. (Mevlana)