11 yılda asırlık hamle
Cumhurbaşkanlığı koltuğuna oturan Erdoğan, 11 yıllık iktidarında hayal olarak görülen asırlık projelere imza attı. Türkiye dünyanın 17'nci büyük ekonomisi olurken, IMF'ye borcumuz sıfırlandı
Dün mazbatasını alarak Çankaya'ya çıkan seçilmiş Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın 11 yıllık iktidarı döneminde ekonomide asırlık atılımlar gerçekleşti. Erdoğan'ın başbakanlık koltuğuna oturduğu 2003'ten bugüne kadar Türkiye, her yıl ortalama yüzde 5 büyüdü. Bu dönemde uzun yıllar boyunca "hayal olarak görülen" yatırımlar hayata geçirilirken ekonomide önemli gelişmeler kaydedildi. 2011'de Türkiye yüzde 8.8 ile Çin'den sonra en hızlı büyüyen ikinci ülke oldu. İşte Erdoğan'ın 11 yıllık parlak karnesi:
MİLLİ GELİR 3.5 KATINA ÇIKTI:
11 yıllık süreçte Türkiye'nin milli geliri önemli oranda artış gösterdi. 2002'de 232 milyar dolar olan milli gelir, 2013 sonunda 820 milyar dolara ulaştı. Bu dönemde kişi başı milli gelir ise 3 bin 492 dolardan 10 bin 782 dolara yükseldi.
17'NCİ EKONOMİ:
Türkiye, IMF verilerine göre 2013 sonu itibarıyla dünyanın 17'nci, Avrupa'nın da 6'ncı büyük ekonomisi oldu. 2002'de yüzde 65'in üzerinde seyreden Hazine borçlanma faizleri, Gezi Parkı odaklı olaylar öncesinde yüzde 6'lara kadar geriledi, ağustos itibarıyla ise yüzde 9 seviyelerinde bulunuyor.
IMF'YE BORÇ SIFIRLANDI:
Türkiye'nin ilk olarak 1961'de borç aldığı, 19 stand-by anlaşması yaptığı ve toplamda 56.5 milyar dolarlık borç ilişkisi kurduğu IMF ile yeni stand-by anlaşması yapmama kararı alındı. Türkiye, geçen yıl mayısta kredi borcunun son taksidini ödeyerek fona borcunu sıfırladı.
HAYALLER GERÇEK OLDU
TL'NİN İTİBARI ARTTI:
Türk Lirası'ndan 6 sıfırın atılması da ekonomide dönüm noktalarından biri oldu. 2002 sonunda 26.7 milyar dolar olan Merkez Bankası'nın döviz rezervi, 15 Ağustos 2014 itibarıyla 114 milyar dolara ulaştı. 2002 sonunda 27.7 milyar dolar olan altın dahil rezervleri ise 15 Ağustos 2014 itibarıyla 135.5 milyar dolara çıktı.
ENFLASYON VE İŞSİZLİK TEK HANE:
Erdoğan'ın göreve geldiği 2003'te yüzde 18.4 olan enflasyon, bir yılda 9.1 puan düşerek yüzde 9.3'e geriledi. Enflasyonun en düşük olduğu yıl ise yüzde 6.2 ile 2012 oldu. Tüketici enflasyonu, temmuz ayı itibarıyla yüzde 9.32 seviyesinde gerçekleşti. 2003'te yüzde 10.3 seviyesindeki işsizlik, mayıs 2014 itibarıyla ise yüzde 8.8 oldu.
İHRACAT VE TURİZMDE REKOR:
İhracatımız 11 yılda 3.2 kat artarak geçen yıl yaklaşık 152 milyar dolara ulaştı. İhracat yapılmayan ülke kalmadı. Turizm gelirleri bu süreçte 1.5 kat artarak 32.3 milyar dolara ulaştı. 2003'te 16 milyon 302 bin 53 kişi olan turist sayısı 2013'te 39 milyon 226 bine çıktı.
YABANCI YATIRIMLARI ARTTI:
Uluslararası doğrudan yatırım miktarında önemli artış yaşandı. 2002'de 1.13 milyar dolar olan yıllık uluslararası doğrudan yatırım tutarı, 2013'te 11 katına çıkarak 12.9 milyar dolar oldu
"DEV PROJELERLE" TANIŞTIK:
Bu dönemde Asya ve Avrupa kıtalarını deniz altından birbirine bağlayan, 150 yıllık rüya Marmaray hizmete açıldı. Türkiye'nin ilk kez hızlı trenle tanıştığı bu dönemde Ankara-Eskişehir, Ankara- Konya, Eskişehir-Konya Yüksek Hızlı Tren (YHT) hatlarının ardından, geçen ay İstanbul-Ankara hattı da hizmete girdi. Türkiye böylece, bir hayalini daha gerçekleştirdi. Ankara, İstanbul ve İzmir'i birbirine bağlayacak otoyol projelerinin yapımına da başlandı. Erdoğan'ın Başbakanlığı döneminde İstanbul Boğazı'na yapılacak 3'üncü Köprü ile dünyanın en büyük havalimanlarından biri olacak İstanbul 3'üncü Havalimanı'nın temelleri de atıldı. Boğaz'ın altından araçların geçişine imkân verecek Avrasya Tüneli'nin yapımına başlandı.
DUBLE YOLLAR TÜRKİYE'Yİ SARDI
Söz konusu dönemde 16 bin 500 kilometre bölünmüş yol yapılarak, Türkiye'nin bölünmüş yol uzunluğu 22 bin 600 kilometreye çıkarıldı. 2002'de 6 il duble yolla birbirine bağlıyken, 2013 sonu itibarıyla bu sayı 74'ü buldu. Havacılık alanında da önemli atılımların gerçekleştiği Türkiye'de, sivil havacılığın yıllık ortalama büyüme oranı yüzde 16'ları buldu. 2002'de iç hatlarda tek havayolu şirketiyle 2 merkezden 26 noktaya uçulurken, 2013 sonu itibarıyla 7 havayolu şirketiyle 7 merkezden 52 noktaya iç hat, 236 noktaya da dış hat uçuşu yapılır hale geldi. 2002'de 26 olan havalimanı sayısı 52'ye yükseldi. Sektörde yaşanan bu gelişme, yolcu sayılarına da yansıdı. Uçakla seyahat eden yolcu sayısı 2002'de 36 milyonken bu rakam, 2013 sonu itibarıyla 150 milyonu aştı.