M. Faik Özdengül
Derviş mi, Tarzan mı?
Eskiden Manisa şehri, Mevlevi dervişleri ve Mevlevihanesiyle bilinir anılırmış. Günümüzde ise Manisa, Tarzanıyla duyulup biliniyor. Simgesi Manisa Tarzanı. Mevleviler ve Tarzan. Nereden nereye.
MAKSAD (Mevlânâ Araştırma, Kültür, Sanat Derneği) ile Manisa Belediyesi tarafından ortaklaşa düzenlenen 30 Eylül-01 Ekim 2006 tarihlerindeki Mevlânâ, Mesnevî, Mevlevîhâneler Sempozyumu’nda tebliğ sunmak üzere Manisa’daydım.
Cumartesi sabah Turgutlu’ya indim. Oradan dolmuşla Manisa’ya geçilebiliyor. İzmir’den de mesafe aynı. Eski bir tarihe sahip Manisa. Romalılardan sonra bölgeye Saruhan Beyliği sonra da Osmanlı yerleşmiş. İspanya’dan kaçıp gelen Yahudiler de yerleştirilmiş Manisa’ya. Osmanlı döneminde Şehzadelerin talim yeri olmuş. Bu yüzden ayrı bir önem kazanmış. Yüksek ve Manisa’ya yukarıdan bakan Mevlevihanesi kurulduktan sonra ünlü Mevlevi şahsiyetler yetiştirmiş. O günden bugüne de Mevlevi geleneği devem ede gelmiş. Son yıllarda Mevlana ve Mevlevilik üzerine çalışmalar daha da bir hız kazanmış. Önceden Manisa’daki Üniversite bu çalışmalara destek verirken son yıllardaki YÖK politikası buraya da uğramış ve Üniversite desteğini çekmiş. Bu yüzden bu tür çalışmalar dernek ve belediye çatısı altında devam ettiriliyor.
Katılım oldukça yoğundu. İki günlük sempozyuma, Türkiye’nin çeşitli bölgelerinden tebliğ sunmak üzere 37 bilim adamı katıldı. Burada örnek olsun diye sadece birinci günün programını vermek istiyorum:
BİRİNCİ OTURUM
Oturum Başkanı
Prof. Dr. Rami Ayas
13.30-13.45 Prof. Dr. Adnan Karaismailoğlu
Mesnevî’de “Padişah” ve “Sakî” Kavramları
13.45-14.00 Doç Dr. Osman Bilen
Mevlânâ’nın İnsan Felsefesi
14.00-14.15 Doç.Dr. Himmet Konur
Mesnevî’ye Göre Manevi Eğitimde Mürşidin Yeri
14.15-14.30 Yrd. Doç. Dr. Levent Bayraktar
Mevlânâ ve Bergson’da Ruh Kavramı
14.30- 14.45 M. Fatih Çıtlak
Mesnevî-i Mânevî'de İnsan ve Mesnevî-i Mânevî İsmi ile Hz.
İnsan İlişkisi
14.45-15.00 Md. Phd. Faik Özdengül
Rûmî ve Aşkın Terapi
30 Dakika Ara
İKİNCİ OTURUM
Oturum Başkanı
Prof. Dr. Rıza Filizok
15.30-15.45 Prof. Dr. Rahmi Karakuş
Mevlânâ’da Kıssa Söylemek
15.45-16.00 Yrd. Doç. Dr. Rıfat Atay
Hıristiyanların Mevlânâsı, Mevlânâ’nın Hıristiyanlığı; Çoğulcu Bir Okuma Denemesi
16.00-16.15 Yrd. Doç. Dr. Gülgün Yazıcı
Mesnevî’de Ehliyet ve Liyakat Kavramı
16.15-16.30 Yrd. Doç. Dr. Harun Şahin
Hz. Musa ve Firavun Mücadelesi Bağlamında Mesnevî’de Kur’an Tefsiri
16.30-16.45 Dr. Fulya Bayraktar
Mevlânâ’da Ayna Metaforu
16.45-17.00 Mesut Yazıcı
Arapça’da Mevlânâ ve Bir Mesnevî Çevirmeni: Kifafi
İkinci gün çok daha yoğun bir programa sahipti ve yer darlığı nedeniyle burada ikinci günün programına yer veremeyeceğim.
Ben de Mesnevi’nin bir kişisel gelişim ve psikoterapi kitabı gibi okunabileceğine ilişkin tebliğimde: hikaye ve metaforlarla örülü konuların Erickson’un İndirekt telkin yöntemi diye belirlediği modern terapiyle ne kadar örtüştüğünü dinleyenlere sundum ve konuşma oldukça ilgi gördü.
Daha önce Konya’da görev yapan Prof. Dr Adnan Karaismailoğlu Hoca’nın da Konyalılara selamını getirdim. Hoca maalesef Türkiye’de bizzat çalışma alanı Mevlana olan tek bir bilim adamının bile olmadığından söz etti. Birlikte vardığımız ortak kanı ise: artık Türkiye’de insanların bir terapistte aradığı özelliklerden birisinin de Mevlana ve Mesnevi bilgisi olması gerektiğiydi.
Öyle görünüyor ki benzeri çalışmalar artarak devam edecek.
www.pozitifdegisim.com