Dünyanın en ucuz otomobili trafiğe çıktı
Hintli otomotiv firması Tata'nın yeni küçük aracı "Tata Nano" ilk sahibine teslim edildi. Ancak şirket siparişlere yetişmekte zorlanıyor. Yeni fabrika vatandaşların protestoları yüzünden başka bir yere kaydırılıyor.
Otomotiv sektöründe devrim yapacak Tata firmasının yeni küçük aracı Tata Nano dün ilk alıcısına kavuştu. 59 yaşındaki gümrük memuru Raghunath Vichare çekilen kurada aracı almaya kazanan ilk vatandaş oldu. Çok mutlu olduğunu söyleyen gümrük memuru ilk kez otomobil sahibi olduğunu vurguladı. 200.000 sipariş aldı
Tata firması şu ana kadar 200.000 sipariş aldığını açıkladı. Ancak şirketi bazı sorunlar bekliyor. Şirket, otomobil siparişlerini yetiştirebilmek için yeni bir fabrika inşa ediyor. 100.000 aracın 2010 yılı sonuna kadar, 55.000 bin aracınsa 2011 yılında teslim edilmesi planlanıyor. Tata firması uzun vadede milyonlarca araç satmayı planlıyor. Ancak teslimatta sorun yaşıyor. Tata'nın Bengal Eyaleti'nde yaptırdığı fabrika, vatandaşların protestoları yüzünden tamamlanamıyor. Şirket yönetimi şimdi başka bir yer arayışında.
Avrupa'ya da açılmak istiyor
Tata önümüzdeki yıllarda Avrupa pazarına da açılmayı planlıyor. Araçların Avrupa'da 5000 Euro'ya satılması bekleniyor.
Çevrecilerin eleştirileri
Tata Nano Hindistan'da 100.000 rupi, yani yaklaşık 1500 Euro'ya satılıyor. Ancak çevrecilerin şirkete eleştirileri var. Greenpeace'in Hindistan bürosunda çalışan Vinuta Gopal gibi çevreciler ve çevre konusunda hassas kişiler durumu endişe verici buluyor:
"Bu durum, sadece şehirlerde trafik yoğunluğunun daha da artmasına neden olacak. Çok büyük sorunlar yaşayacağımızı düşünüyorum. Ayrıca Hindistan'da toplu taşıma ağını düzenleyen yeterli bağlayıcı kural da yok."
Toplu taşımaya ilgi büyük
Hindistan'ın Mumbai, Kalküta ve Yeni Delhi gibi büyük şehirlerinde binek otomobil kullanımı yüzde yirmi ila otuz oranındayken, toplu taşıma aracı kullanımı yüzde altmış ila yüzde seksen oranında seyrediyor. Vinuta Gopal bu durumun değişmesinden korkuyor, Gopal, "İnsanlar toplu taşıma araçlarını bırakıp, özel araç kullanmaya başlıyor. Bizimse insanları otomobil kullanımından ziyade, toplu taşıma araçlarını kullanmaya sevk etmemiz gerekiyor. Ancak toplu taşıma araçları daha hızlı ve daha rahat olmadığı sürece, giderek daha çok insan özel araç kullanmayı tercih edecektir" diye konuşuyor.
Hindistan’daki toplu taşıma araçları gündelik ihtiyacı karşılamaktan uzak. Araçlarda insanlar balık istifi şeklinde yolculuk ediyor. Tüm güvenlik kurallarını ihlal ederek, araçların arkasına, yanlarına asılmış ve hatta tavanlarında yolculuk eden insanlara rastlamaksa hiç de olağanüstü bir durum değil. Bu nedenle toplu taşıma araçlarını tercih edenlerin sayısı her geçen gün azalıyor.