Google güldü, Microsoft üzüldü

Google güldü, Microsoft üzüldü

2012 yılı ikinci çeyreği geride kaldı, şirketler bilançolarını art arda açıklamaya başladı. Birçok alanda ezeli rakip olan Google ve Microsoft da bilançolarını dün açıklayan şirketler arasındaydı.

2012 yılı ikinci çeyrekte Google güldü, ama Microsoft tarihinde ilk kez üzüldü. Gelirlerinde hatırı sayılır bir büyüme kaydeden Google karışında Microsoft, kağıt üzeride zarar etti.

Tarihinde ilk kez zarar açıklayan Microsoft’tan başlamak istiyoruz. Microsoft, yılın ikinci çeyreğinde operasyon gelirlerinde vergilendirme sonrası 492 milyon dolar zarar açıkladı. Parantez içinde bir bilgi vermek gerekiyorsa Nisan-Haziran arası dönem Microsoft’un dördüncü finansal yılı oluyor.

Şirketin gelirleriyse yılın ikinci çeyreğinde artış göstermiş durumda. 2012 yılının birinci çeyreğinde 17.4 milyar dolar gelir elde etmişti. Bu rakam 2012 yılının ikinci çeyreğinde beklentiler dahilinde artış göstererek yaklaşık 18 milyar dolara ulaşmış durumda.

İşin aslına bakılırsa Microsoft’un kârlılığında herhangi bir düşüş söz konusu değil. Aksine yüzde 10‘luk bir artış bulunuyor. Nasıl olur da Microsoft zarar etti diyebilirsiniz. Cevabı Microsoft’un 2007 yılında satın aldığı bir şirkette gizli.

Microsoft’u aQuantive yaktı: 2007 yılında 6.3 milyar dolara Microsoft’un satın aldığı aQuantive adlı online reklam şirket, beklenen düzeyde Microsoft’a gelir sağlayamadı ve şirketin online gelirlerine 6.2 milyar dolarlık zarar yazdı. Microsoft konuyla ilgili bilgilendirmeyi Temmuz ayı başında SEC’e göndermişti. Bu yüzden bilançoda böyle bir eksi olması bekleniyordu.  ABD muhasebe kuralları gereği aQuantative satın alımında ödediği parayı, şirketin değerinin düşmesi sonucu zarar yazan Microsoft’un nakit pozisyonu ise sağlamlığını koruyor.

Çeyrek sonuçlarını açıklayan Microsoft kağıt üzerinde zarar etmesine rağmen borsa kaybetmedi. Yatırımcılar, Microsoft hisselerinden kaçmayıp şirketi borsada yüzde 1.6 oranında değerlendirdi.

Şirketin ürün kalemlerine ayrıntılı olarak bakarsak, şirketin kurumsal ürünleri bir adım öne çıkıyor. Kurumsal ürünlerden 6.2 milyar dolar gelir elde eden şirket, bu kategoride yüzde 7 artış kaydetmiş durumda. Şirketin en yüksek gelir kaydettiği ikinci kategorisiyse sunucu ve araçlar. Yüzde 13 artış kaydedilen sunucu ve araçlar ürünlerinden toplamda 5.1 milyar dolar civarında gelir elde edilmiş.

Google’da gelirler yüzde 35 arttı: Gelelim Google‘a. Google’ın yüzü 2012 yılı ikinci çeyreğinde yüzde 35 gelir artışıyla beraber güldü. Şirketin gelirleri böylece 2012 yılı birinci çeyrekteki 10.6 milyar dolardan 12.2 milyar dolara kadar yükselmiş oldu. Gelirlerdeki bu artış şirketin kârlılığına da olumlu olarak yansıdı. Şirketin söz konusu çeyrekte net kârı yaklaşık 2.5 milyar dolardan yaklaşık 2.8 milyar dolara yükseldi.

2012 yılı ikinci çeyrekte Google bilançosuna 2011 yılı Ağustos ayında satın alınan Motorola ilk yansımış oldu. Gelir artışında Motorola‘nın da payının olduğunu söyleyelim. Söz konusu dönemde Motorola, 1.25 milyar dolar gelirinde sahibi oldu. Bu gelirin 843 milyon doları mobil segmentten, 407 milyon dolarıysa ev ürünlerinden geldi. Doğal olaran Motorola gelirleri direk olarak Google’ın bilançosuna yansıyor.

Google’ın kasasında 43 milyar dolar nakit var: Öte yandan Google gelirlerinin yüzde 69‘una denk gelen kısmı yani yaklaşık 7.5 milyar doları şirketin siteleri üzerinden geliyor. Bu kategorideki gelirde de Google artış kaydetmiş görünüyor. Geçen sene aynı dönemde 6.2 milyar dolar civarında siteler üzerinden gelir sağlayan Google, bu sene yüzde 21‘lik artış kaydetmiş durumda.

Google’ın kasasında 43.1 milyar dolarlık nakiti olduğunu da belirtelim.

Sonuç olarak Microsoft 2012 yılı ikinci çeyrekte kağıt üzeride kaybetti, ama korkulacak bir durum olmadığını sağır sultana duyurdu. Microsoft, gelecek çeyrekte hem kâr hem de gelir artışıyla yoluna devam edecektir.