yazar-53
Profesyonel Franchising
Yeni Dünyanın Yeni Sistemi Franchising
ile İşletmelerde Profesyonel Atraksiyon
30 Mart-2 Nisan tarihleri arasında Ulusal Franchising Derneği (URFAD) tarafından CNR Fuar Merkezi’nde Franchising fuarı düzenlenecek.
Türkiye'ye 1980'li yıllarda ilk olarak fast food sektörü ile giren franchising sistemi, otomotivden eğitime ve sağlığa kadar değişik sektörlerde yaygınlaşıyor. 2000'li yıllarda atağa geçen franchise sistemi şu anda Türk ekonomisinde ciddi şekilde kendisini hissettirmeye başladı. Türkiye'de 200 civarında marka franchising veriyor, franchising sistemi içinde yer alan kurum sayısı ise yaklaşık 5 bine ulaştı, sadece eğitim sektöründe binin üzerinde kurum franchising sistemi içerisinde yer almakta. Türk markalarının yurt dışı pazarlarda yer edinmesinde franchising sisteminin büyük katkıları olacak. Türk markaları bu modelle eğitim, gıda, tekstil ve beyaz eşya sektörlerinde dünya pazarlarına açılma fırsatını bulabilecekler.
Franchising nedir?
Franchising, markalaşmış bir ürün veya hizmetin, belirli bir süre şart ve sınırlamalarla, işin yönetim ve organizasyonuna ilişkin bilgi ve destek sağlamak suretiyle ikinci tarafa verdiği imtiyazdan doğan uzun dönemli ve sürekli bir iş ilişkileri bütünü olarak tanımlanabiliyor.
Franchising sisteminin franchise açısından yararlarından bahsetmek istiyorum.
Bu sistemle daha önce denemiş, başarısı kanıtlanmış ve tanınmış bir marka ile birlikte, işletme sistemine ait teknikleri ve prosedürleri kullanmak mümkün olmaktadır. Marka ile birlikte Ulusal veya Uluslararası standarda ve kaliteye sahip olunmaktadır. Ayrıca tanınmış markaların sağladığı sürekli müşteri ve iş yapma imkanı doğmaktadır.
Franchise veren işletme Franchise'ye eğitim hizmetleri ve uzman personel desteği sağlanmaktadır. Kaliteli personel bulma, işe alma ve yetiştirme konularında franchise veren işletmenin tekniklerinden yararlanılmaktadır. Mali, ticari ve personel konularında sağlanan destekle, teknik işlevlere ağırlık verilip başarı şansı arttırılmaktadır.
Franchisor ile ortak hareket edilerek küçük işletmelerin karşılaşacakları risk ve işletmecilik sorunları minimize edilmektedir. Franchise veren işletmenin mali ve hukuk danışmanlarından yararlanılmaktadır. Franchisor'ın sürekli olarak yaptığı araştırma ve geliştirme çabalarından yararlanılmaktadır. İşletmenin kuruluş aşamasında ve kuruluş yerinin seçiminde bilimsel tekniklerin kullanılması mümkün olmaktadır. Kuruluş aşamasında leasing vb. kaynaklardan finansal destek sağlanması mümkün olmaktadır.
Reklam ve tanıtma giderlerinden tasarruf sağlanmaktadır. Franchising sistemi, girişimcinin yalnızlığını ortadan kaldırarak, kendi işini kurmanın getirdiği riskleri azaltmaktadır.
İşletmeler için standart yönetim, muhasebe, satış ve stoklama fonksiyonları mümkün olmaktadır.
Ülkemizde franchising sisteminin tam anlamıyla oturmamış olması bağımsız işletmeleri olumuz etkiliyor. Rekabet ortamında sistemin sunmuş olduğu toplam kalite nedeniyle bir bölgeye bir zincirin halkası geldiğinde, aynı işi yapan bağımsızların çoğu kapanıyor veya ucuz satışlarla kalitesini düşürüyor. Bugün ülkemizde yabancı kökenli şirketlerle başlayan franchising sistemi tüm markalarının başarılı girişimleri ile gıdadan eğitime, temizlikten danışmanlığa ve sağlığa birçok kuruluş franchising sistemi ile faaliyetlerini sürdürerek zincirlerini ve toplam kalite yönetimini yurt sathına veyahut dünyanın değişik noktalarına sunabilmekte.
Bu sistem ile Konya’da markalaşmış bir çok ürün franchising sistemiyle zincirler oluşturabileceği gibi, yeni bir iş kurmak isteyen veyahut işinde profesyonelce düşünüp geliştirmek isteyenler bu sistemi kullanabilirler.
Bugün CNR fuar merkezinde açılacak olan fuarı görmenizi tavsiye ediyorum.