Temsa'ın ilk hibrid otobüsü yollarda
Gebze'de bulunan Temsa'nın mühendisleri tarafından geliştirilen hibrid otobüsü bugün ilk denemesini yaptı
Kocaeli'nin Gebze ilçesindeki Temsa Ar-Ge Merkezi'nde Türk mühendislerce şehir içi toplu taşımada kullanılmak üzere geliştirilen hibrid otobüs test edildi.
Gebze Belediyesi Park ve Bahçeler Müdürlüğünde, Temsa Global'in çevreci toplu taşımacılığa yönelik geliştirdiği, minimum yüzde 25 yakıt tasarrufu sağlayan, elektrik motoruyla çalışan Avenue Hibrid modeli ile doğalgazla çalışan Avenue CNG modelinin tanıtımı için tören düzenlendi.
Temsa Global Üst Yöneticisi Mehmet Buldurgan, törende yaptığı konuşmada, Sabancı grubu ile Kocaeli'nin adeta et ve tırnak gibi bir ilişkisi olduğunu belirterek, Türkiye'nin önde gelen sanayi kuruluşlarının Kocaeli'de olduğunu ve binlerce kişinin istihdam edildiğini söyledi.
Törende tanıtımı yapılan, Kocaeli'deki Temsa Ar-Ge Merkezi'nde üretilen Avenue Hibrid ve Avenue CNG modellerindeki ''01'' plakaların kimseyi yanıltmamasını isteyen Buldurgan, bunun Adana'da kullanılan test plakaları olduğunu, araçların Gebze'de üretildiğini söyledi.
Bu araçları Temsa'nın Gebze'deki teknik ekibi, mühendislerince üretildiğine değinen Buldurgan, 2006 yılında kurulan Ar-Ge merkezinde bu ürünleri geçen yıl ortaya çıkardıklarını kaydetti.
''Bu araçların plakası 01 değil 41, bizim değil sizlerin bebekleridir'' diyen Buldurgan, şöyle devam etti:
''Şehirlerin modernleşme kriteri, toplu taşımanın kalitesiyle paralel gidiyor. Avrupa'nın pek çok kentinde yollarda binek aracı görmek mümkün değil, hatta ticari taksilere bile ihtiyaç duyulmuyor. Yolcu taşımacılığındaki sorun, kaliteli toplu taşımayla çözülmekte. Bundan böyle önümüzde, Türkiye'de üreten, kazancını, vergisini Türkiye'ye yatıran sanayici ile yerel yönetimde Türkiye'nin gelişimine katkı sağlayan yöneticilerin birlikte sırt sırta omuz verip çalışacağı günler var.''
Hibrid otobüsün, dizel elektrik motoruyla çalıştığını, duraklarda her frene basıldığında elektrik enerjisi üreterek, enerjiyi otobüsün üst kısmındaki ultra kapasitörde depoladığını dile getiren Buldurgan, şöyle devam etti:
''Bu teknolojinin dizelsizi henüz yok. Hibrid, melez bir araç. Bu hacimde, bu tonajda aracı taşıyacak akü ve ultra kapasitör henüz icat edilmedi ama ben buradan söz veriyorum. Bu çıktığı zaman ilk testi biz yapacağız. Şu an yalnızca 1 adet hibrid prototipi test amaçlı yaptık, talebe göre üretimimiz artacak. Bugün burada bir ilki gerçekleştiriyoruz, Kocaeli'de bir adım atıyoruz. Henüz anlaşma sağlanan belediye yok, otobüsümüzü diğer tüm büyükşehirlerimizde sırayla gezdireceğiz. Belediyelere, normal dizel 12 metrelik standart otobüse göre yüzde 40-50 daha fazla alım maliyeti var. Ancak, minimum yüzde 25, maksimum yüzde 35 yakıt tasarrufu göz önünde tutulduğunda, bu kısa sürede amorti edilebilecek bir fark.''
TEMSA'NIN İÇ VE DIŞ PAZARDAKİ YERİ
Temsa'nın özgün tasarımları sayesinde yurt dışında, özellikle Avrupa'da ciddi bir Avrupa yapılanması olduğunu ifade eden Mehmet Buldurgan, en önemli pazarlarının Fransa olduğuna dikkati çekti.
''Adana fabrikamızdaki üretimin yüzde 70-75 oranını ihraç ediyoruz'' diyen Buldurgan, şöyle konuştu:
''İhraç ettiğimiz pazarların da yüzde 75'i Avrupa ülkeleri. Ürün gamımızda eksik olan toplu taşımayı ancak geçen yıl tamamlayabildik. Şu anda, şehirler arası yolcu otobüsü, turizm otobüsü, öğrenci taşıtları, midibüsler ve şehir içi taşımacılıkta kullanılan Avenueler ile tam bir ürün gamına sahibiz. Avrupa'da ortalama pazar payımız yüzde 5-6 oranında. Türkiye'de de Safir modeliyle başarılı işler yapıyoruz. Yeni Safir, bu yıl iyi bir rüzgar estiriyor. Toplu taşımada büyük filo olarak Malatya'yı örnek verebilirim. İhracatta ise 23 sağdan direksiyonlu CNG, şu anda İngiltere'nin Leeds Belediyesi'nde hizmet vermekte.''
BELEDİYE FİLOSUNA HİBRİD OTOBÜS
Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı İbrahim Karaosmanoğlu da Temsa grubunun her zaman kendisine yakışanı yaptığını ifade ederek, ''İnanıyorum ki bu araçların tamamen elektrikle çalışanı kısa sürede yapılacaktır. Geçen yıl doğalgaz ile çalışan 50 otobüs aldık. Bu otobüsleri Temsa, İtalyanlarla ortak yaptı. Temsa, bundan sonraki süreçte dışa muhtaç olmadan bu otobüsleri üretebilecek güce geldi'' diye konuştu.
Konuşmaların ardından Karaosmanoğlu, Avenue Hibrid ve doğalgaz ile çalışan Avenue CNG modellerinin test sürüşlerini gerçekleştirdi.
Karaosmanoğlu, bir gazetecinin, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi filosuna hibrid otobüs kazandırmayı düşünüp düşünmediklerini sorması üzerine, ''Şu anda test aşamasında ama neden olmasın. İlk etapta 50 hibrid otobüsü almayı düşünebiliriz'' diye konuştu.