M. Ali Köseoğlu

M. Ali Köseoğlu

Benim hâlâ umudum var

Konya Ticaret Odası Başkanı Selçuk Öztürk, dün Konya Ticaret Odası Uluslararası Fuar Merkezi’nde basın toplantısı düzenledi... Doğrusu, basın sektörü fuarı yapılsa yeridir...

Basın toplantısına ilgi o derece fazlaydı...

***

Gerçekten yeni fuar merkezi projesi büyük bir titizlik ve çalışkanlıkla hayata geçirildi...

Hatta Tarım ve Hayvancılık Fuarı’yla testten bile geçti...

Öztürk, o derece motive olmuş ki, çılgın rakamlar söylüyor...

Diyor ki:

-Anadolu'nun en büyük fuar merkezine sahip olan Konya'nın, 2016 yılı sonu itibariyle Anadolu'nun 2. Türkiye'nin 3. en çok ziyaret edilen fuar merkezi olması hedeflenmektedir.

***

Bu olabilir mi? Tabi, neden olmasın.

Fakat tüm hedefler için, hep birlikte çalışılması şart...

***

Başkan, fuar alanıyla birlikte temel olarak 3-4 projeyi birlikte yürüttüklerini de anlattı.

Bu projeler tamamıyla birbirinin lokomotifi... Öylesine birbirine bağlı...

Mesela; Mesleki Eğitim Merkezi kurmak istiyorlar...

Kalkınma Bakanlığı onaylamış...

2016-2017 yıllarında Türkiye’nin en modern merkezi Konya’da faaliyete geçecek.

Hatta 130 kişilik yurdun planlaması da yapılmış...

***

Başkan, Dış Ticaret Merkezi’ni de odaya kazandırmak istiyor...

Üniversite, fuar, mesleki eğitim merkezi ve dış ticaret merkezi...

“Mavi yakalılarla beyaz yakalıları bir araya getireceğiz” diyor Öztürk...

Böyle bir yapı oluşturulabilirse, gerçekten Konya’nın gelişiminin önünde hiçbir engel duramayacak...

Siyasi iradenin de bu konulara destek çıkması şart.

***

Konya’nın bir otomobil markası çıkarıp çıkaramayacağı sorusuna ise Öztürk, beklenen ‘hayali’ cevabı vermedi...

Kısa vadede bir otomobil fabrikası kurulmasının teknik olarak mümkün olmadığı görüşünde...

Şunları kaydetti:

-Türkiye’de üretilen otomobiller, alt segment otomobillerdir. Hangi marka otomobil olursa olsun, Türkiye’de kurulan otomobil fabrikalarının hepsi alt segment. Yani satış fiyatı, fabrika çıkış fiyatı çok yüksek rakamlı arabalar değil. Bunların da kar marjları belli. Alt segment bir arabada karınız çok yüksek değildir. Fakat araba fabrikaları çok yüksek adetle üretim yapıyor. Bugün bir araba fabrikası minimum 80 bin adet üretim yapıyor. Bir arabadan 500 euro bile kazanıyor olsa, 80 bin ile çarptığınızda çok ciddi rakam eder. Çünkü Türkiye’de üretilen hiçbir araba fabrika çıkış fiyatı itibari ile 20-30 bin liradan daha pahalı değil. Bir araba fabrikasının ise Konya’da kurulmasının ekstra lojistik maliyeti yaklaşık 600-700 lira. Çünkü Türkiye’de hangi otomobil fabrikasını kurarsanız kurun yüzde 50’sini ihraç ediyorsunuz. Yine kurduğunuz bir araba fabrikasının parçalarının yüzde 50’sini ithal etmeniz gerekiyor. O yüzden alt segment araba ürettiğimiz sürece Konya’da bir araba fabrikası, yerli de olsa yabancı yatırımcı için de fizibil çıkmıyor.

***

O zaman ne yapacağız? Öztürk’e göre kâr payı yüksek, üretimi düşük olduğu için kamyon, otobüs, traktör, tarım makineleri, biçerdöver gibi büyük iş makineleri üretimini yapabiliriz.

***

Anladığım şu: O çılgın Türk, Konya’da bulunmuyor.

Yine de Türkiye’nin kendi otomobilini üreteceği yılların uzak olamadığını düşünmek istiyorum.

Konya’da fabrika kurulamasa da, otomobil altyapısı için epey malzeme var...

“Bu işi kim yapar peki” denildiğinde ise aklıma BMC geliyor...

Bu yüzden gözüm maalesef Konya’da değil, BMC'yi satın alan Sancak Grubu’nda...

Tümosan mı?

Benim hala umudum var...

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Çok uzun metinler, küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.