Ümit Savaş Taşkesen
Harmanbiş: Çocukluğumuzun Oyunları
Meddah geleneği denince yaşayan beş meddahtan biri olan ve benim aklıma gelen ilk isimlerden birisidir Osman Bozdemir. Onun, uzun yıllara dayanan oyun derleyiciliği sonunda semeresini kitap olarak verdi. Şehirlerden mahalle ve sokak kavramı çekilince bizi sosyalleştiren, eğlendiren, terleten, kaybetme ve kazanma duygularını yaşatan, takım olma, rekabet, destek, liderlik ve görev adamı olma gibi yeteneklerimizi ortaya çıkaran ve geliştiren, uzun süren dostlukların temelini atıp güzel hatıralar biriktirmemizi sağlayan ama artık oynanmadığı, genç nesillere aktarılamadığı için unutulmaya yüz tutmuş olan oyunları kitap haline getirilmiş hali “Harmanbiş: Çocukluğumuzun Oyunlarını Unutmayalım.”
Necmettin Erbakan Üniversitesi Öğr.Gör. Osman Bozdemir, Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor öğretmenliği bölümünden mezun olduktan sonra Konya Devlet Tiyatrosunda drama eğitimi aldı. Çok hareketli ve neşeli, mizah yönü yüksek, anlatımı ve diksiyonu ile kendi kişiliği ile uyum içinde bir dal seçmiş Osman Bozdemir. Kitabı sadece yazmakla kalmayıp yaşayan ve yaşatan bir kişilik. Yani, kitap haline getirilmiş bu oyunları etkin bir eğitim aracı olarak davet edildiği eğitim programlarında kullanıyor.
TV ve Programlarda sunuculuk da yapan Bozdemir, Liderlik Eğitiminde Oyunun Etkisi, Drama, Oyunlarla Türkçe Eğitimi ve Kültür Aktarımı konularında eğitim seminerleri veriyor. Oyunları çok etkili bir eğitim aracı olarak kullanarak geleneksel oyunlarla eğitim kurumlarından kurumsal firmalara, farklı alanlardaki personel ve öğrencilere destek programları uyguluyor.
Gelelim Harmanbiş’teki oyunlara. Harmanbiş’te 9 kategoride 99 oyun bulunuyor. Oyun kategorileri: Taş oyunları, Ev ve Sınıf Oyunları, Top Oyunları, Kağıt Kalem Oyunları, Hafıza Oyunları, Bilye Oyunları Müzik Oyunlarından oluşuyor. Çeşitli etkinliklerine katıldığım ve oynarken çok keyif aldığım oyunlar bunlar. Kitap, dizgi ve görselleriyle çok iyi hazırlanmış. Her oyun için özel olarak görseller çizilmiş. Oyunlardaki önemli anahtar kelime ve kavramlar da renklendirerek okuma stratejilerini metne uygulamış ve kalıcı bir öğrenme sağlanmış. Her oyun için gerekli olan oyun mekanı, gerekli malzemeler, oyuncu sayısı ve oyunun kazanımları tek tek belirlenmiş. Kolay anlaşılır ve uygulanır bir dil ile anlatılan oyunlar için yaş sınırlaması yok.
Şimdilerde, nerdeyse her okulda akıl zeka oyunları atölyeleri açılmış durumda ve açılmaya devam ediyor. Düşünme becerilerini geliştirme, strateji kurma, azim vb bir çok beceri geliştirilebilir usulünce uygulandığında. Ben, elimde imkan olsa çocuklara bu sokak oyunlarını öğreten atölye kurardım. Teneffüste okul bahçesine salınan çocuklar, toplu oyun kurgusunu, çeşitlerini bilmedikleri için ya birbirini kovalamaca oynuyor ya bir kapağın peşinde oyun oynuyor o vakti verimli geçiremiyorlar. Öğretmenlere verilecek sokak, sınıf ve bahçe oyunları eğitimi ile aslında okullarda yeni bir çığır da açılabilir sanki. Bir milyon öğretmen bir milyon proje fikrine yazma hakkım olsaydı böyle bir şey yazardım, hazır kitabı ve uygulayıcısı da var…
Harmanbiş’teki oyunlardan birkaç tanesine Osman Bozdemir’in sosyal medya hesapları olan @meddahosmanaga ve www.harmanbis.com adreslerinden ulaşabilirsiniz. Alıp çocuğunuzla evde sokakta, komşu çocuklarıyla mahallede, sitede oyunları oynatabilirsiniz. Tavsiye ederim.
Şu sıralar, kodlama eğitimleri modası almış başını gidiyor. Sanıyoruz ki hazır kodları öğretince çocukların düşünme becerileri gelişecek. Yanlış, çok yanlış… o ayrı bir yazı konusu…