Koç Lisesinden Nil Selen Aydın
Koç Lisesinden Nil Selen Aydın’ın, ‘Holografik İnterferometri Yardımıyla Yazılım ve Algoritma Analizi’ isimli çalışması, dünyanın en büyük database’i sayılan IEEE’de yayınlandı.
Koç Lisesinden Nil Selen Aydın ve Üsküdar Amerikan Lisesinden Alara Güler, yaptıkları bilimsel araştırmalarla dünya literatürüne girdi. Gençlerin çalışmaları teknolojinin ilerlemesi için dünyanın en büyük profesyonel organizasyonu olan IEEE index’inde bilimsel makale olarak yayınlandı.
Tayvan Uluslararası Bilim Fuarı’nda dünya 2’inciliği elde eden lise öğrencisi Alara Güler’in, Worcester Polytechnic Üniversitesinde yaptığı ve ‘Tohumbot’ adını verdiği tarım robotu çalışması Cornell Üniversitesi index’inde yayınlandı. Tohum robotu sayesinde, özellikle küçük ve orta ölçekli arazilerdeki tarım faaliyetlerinin ucuz maliyetli mobil robot kullanılarak, daha kısa sürede ve daha az maliyetle yapılması sağlanacak. Konu ile ilgili İHA muhabirine açıklamalarda bulunan Güler, “Ben bir robot geliştirdim, bu robot toprağı ekiyor. Bunu üç aşamada gerçekleştiriyor. Önce toprağı kazıyor. Toprağı kazdıktan sonra tohumu ekiyor ayrı bir mekanizmayla bundan sonra toprağın üstünü kapatıyor ve böylece tohumlar ekilmiş oluyor. Bu projeyi yaparken ilham kaynağım anneannemdi. Benim anneannem bahçe işleriyle uğraşmayı çok sever ve yaşlandığı için artık yapamıyor. Ona yardımcı olmak için böyle bir robot geliştirmeyi düşündüm. Bununla ilgili bazı üniversitelerden yardım aldım programlama konusunda ve bu şekilde bir proje ortaya çıktı. Ben makine mühendisi olmak istiyorum. Robotik üzerine ilgiliyim. Toplumumuza yararlı başka bir şekilde projeler de geliştirmek istiyorum” diye konuştu.
Kod parçacıklarının geliştirilmesine katkı sağladı
‘Holografik İnterferometri Yardımıyla Yazılım ve Algoritma Analizi’ isimli çalışması bilimsel makale olarak IEEE index’inde yayınlanan Nil Selen Aydın’ın yaptığı çalışmadaki temel amaç ise bir elektronik devrenin çalışması için yüklenen yazılımın holografik yöntemle test edilmesiydi. Bu sayede, devre elemanlarının verimli çalışmasını sağlayacak kod parçacıklarının geliştirilmesine katkıda bulunmuş oldu. Aydın, proje üzerinde 6 ay çalıştığını ve akademisyen olmak istediğini belirterek, “Benim projemdeki ana konu; televizyonlarda, telefonlarda kullanılan ana kartlar var ve bu ana kartların içerisinde bir kod yazılımı var. Bu kod yazılım sayesinde etrafımızdaki birçok teknolojik alet çalışıyor. Ben basit hologramlar kullanarak bu ana kartlarda yazılı olan kodların kalitesini ölçmeye çalıştım. Hologram dediğimiz şey çok basit aslında; kağıt tarzı bir şey düşünün ama şeffaf olsun. Koyuyorsunuz içerisine ve aynen bu mikrofon şeklinde duran bir cisim var. Ama aslında gerçekte orada yok. Bu bir fotoğraf gibi sadece üç boyutlu olarak görüyorsunuz. Biz bunları ana kartlar üzerine yerleştirdik ve ışığı üzerine yansıtarak kod yazılımlarındaki bozuklukları ölçtük. Yaklaşık proje üzerinde 6 ay çalıştım. 4 saat ayakta aldığım süreler oldu. Ama projenin aslı şöyle; biz 25’in üzerinde bir deneme gerçekleştirdik ve her bir hologramı yapmak yaklaşık 20 saniye falan sürdü. Ben açıkçası Fizikçi olmak istiyorum yani bir akademisyen olmak istiyorum. Ve daha fazla proje üretmek istiyorum, daha fazla bilimin içerisinde yer almak istiyorum. Bu tarz projelerin içinde olmak, laboratuvarlarda çalışmak istiyorum” ifadelerini kullandı.
“Bu çalışmalar son derece önemli”
Nil Selen Aydın ve Alara Güler’in proje ve makale danışmanlığını yapan Kimya öğretmeni Talha Kılıç ise derece elde eden çalışmaların bizzat öğrenciler tarafından yapıldığına vurgu yaparak, “Ben Alara ve Selin’in proje danışmanlığını yapıyorum. Ayrıca makale danışmanlığını yani yaptıkları bütün akademik çalışmaların teknik danışmanlığını yapıyorum. Alara öncelikle Tayvan’da dünya 2’nciliği kazandı yaptığı çalışmayla. Ondan sonra da TÜBİTAK’ta bölge 2’nciliği kazandı. Sonrasında makalesi Amerika’da yayınlandı. Aynı şekilde Nil Selen Aydın’da, Bayer yarışmasında finalist oldu. Ardından dünyanın en büyük database’i sayılan IEEE’de makalesi yayınlandı. Bu çalışmalar son derece önemli” dedi.
Kılıç, öğrencilerin şimdiki hedefinin dünyanın en iyi üniversitelerinde eğitim görerek, insanlığa yararlı çalışmalar yapmak olduğunu da sözlerine ekledi.