Muallimhane camiinde ki cehalet…

Mihrap cami, mescit ve namazgâhlarda, kıble yönünü gösteren ve imamın cemaat önünde durarak namaz kıldırmasına mahsus olan yer. Bunlar, camilerde kıble tarafındaki duvara oyuk şeklinde yapılır. Yukarı tarafında bir kitabe yazılıdır. Bu kitabeler, Kur’ân-ı kerim’den seçilmiş âyet-i kerimelerin tamamı veya bir bölümüdür. Mihrab bu şekilde tanımlanıyor ancak Muallimhane camiinin mihrabında bulunan kitabede yazılı bulunanlar akıllara zarar. Kitabe Arapça olmasına rağmen restore edildiği tarihten bu yana kitabenin okunup bu yanlışın farkına varılmamasının tek bir izahı olabilir. İlgisizlik… Sorumsuzluk… Aymazlık… Görevi ihmaldir… Mihraptaki kitabenin içeriği Seydişehir haber köşe yazarlarından Avukat Görgün Özcan’ın dikkatini çekmiş. Bir vakit namazı sonrası görüştüğüm Av. Özcan "Muallimhane Camisinin mihrabında Türkiye'nin   hiçbir camisinin mihrabında olmayan bir yazı var" dedi.

Kitabede Arapça olarak ; “Ammere haza el Mekteb'el- Talim'ül Kur'an ibtigaü vechillah'ül-alim'ül-Hannan El-hac Receb bin Pir Mehmed el-raci rahmet-i Rabbih'ül-Mennan Fi sene sitte ve selasine ve tis'a miete h.936”. Türkçe meali ise; “Cami, 939 H.(1529M.) yılında Pir Mehmed oğlu Hacı Recep adına Kur’an okutulmak ve öğretilmek üzere Muallimhane (mektep) olarak yaptırılmış.” yazıyor. Vakit kaybetmeden bu kitabe nasıl mihraba konmuş cami görevlilerine sordum. Şaşkınlığım bir kat daha arttı. Böyle bir hatayı, eğer kasıt yoksa ancak cahiller yapar diye düşündüm… Yanılmamışım. Daha önce caminin kuzey duvarında cümle kapısı üzerinde bulunan bu  inşa kitabesi çok yakın bir zamanda camide yapılan restorasyon sırasında  mihrabın üzerine yerleştirilmiş. Dünyadaki hiçbir caminin mihrabında bulunmayan böyle bir yazı için tabii ki tek muhatabımız Vakıflar İl Müdürlüğü. Şimdi buradan  Vakıflar İl Müdürlüğüne birkaç sorum olacak. 1 – Sizin vakıf envanteriniz de  kayıtlı  veya  kayıtsız  olsa da bildiğiniz herhangi bir caminin  mihrabında,  Küllemâ dehale aleyhâ Zekeriyyel Mihrab." (Ali İmran, 3/37" (Ali İmran, 3/37)- Fevelli vecheke Şetral-Mescidi'l-Haram. " (Bakara, 2/150 iki ayetten dışında,  kişisel bilgi veya inşa kitabesi bulunan başka bir  örnek  var mı? 2-Caminin mihrabına  konan bu levha,  inşa kitabesi olması nedeniyle eskiden olduğu gibi caminin kuzey  dış  cephesinde  olması   gerekirken,  cami mihrabına sizin bilginiz dâhilinde mi yerleştirildi? 3-Caminin müteahhidi işi bırakmış ve restorasyonu uzun sürmüştü. İş bitirme sırasında kontrolörleriniz sadece fiziki incelemelerde mi bulundular?  Vakıflar İl Müdürlüğü bünyesinde kitabeyi okuyacak anlamlandıracak memurunuz yok muydu? Mualimhane  camisinin   bir cemaati olarak sizden   yapılan iş  doğru ise bir açıklama, yanlış ise bu   yanlışlığa en kısa  sürede son vermeniz temennilerimle. Not: Mehmet Önder'in Seydişehir Tarihi kitabının Muallimhane Camisi ile ilgili bölümünde, bu kitabeden bahsedilerek metnin okunuşu verilmiş. Bu eserde, kitabeyi eskiden bulunduğu orijinal yerinde, kuzey duvarında, giriş kapısı üzerinde gösteren bir de fotoğraf bulunuyor. İlgilenenlerin dikkatine...

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Çok uzun metinler, küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,Türkçe karakter kullanılmayan yorumlar onaylanmamaktadır.