Ümit Savaş Taşkesen
Profilinde Stalk İzi Var…
Yapay Zeka, Dijital Kültür, Algoritma, Kodlama, Zenginleştirilmiş gerçeklik, tablet vb konu ve kavramlara günlük haber sitelerinden araştırma kitaplarına, romanlara, bir çok alanda rastlıyoruz. Yarının dünyasının alacağı şekil, öngörüler üzerine bir şeyler okuyor, yazıyorsanız bu kavramlara çıkacaktır yolunuz. Profilinde Stalk İzi Var da bu konuları kendisine konu almış yazılardan oluşan bir kitap.
Ahmet Melih Karauğuz’un kitabının adını ilk okuduğumda, ne kadar güzel bir kitap ismi, keşke benim olsaydı diye düşündüğümü hatırlıyorum. Bir ilk kitap “Profilinde Stalk İzi Var.” Kitapta, Siyaset ve Kamu Yönetiminden dijital çağın yeni medyasına, yeni medya üzerinden dijital oyunlara, oyunların hikayesinden dijital öyküye, wattpat romanlarına edebiyatın gidişatına dair yazılar var.
Gerek akademik çalışma alanı gerekse özel ilgi alanıyla ilgili çok iyi ve geniş bir yelpazeden, daha çok öykü ağırlıklı, siyaset, kamu, politika, dijital kültür üzerine iyi okumalar yapan ve bu okuma notlarını kısa instahikayeleri dışında dergilerde (Mahalle Mektebi, Post Öykü, İtibar, vd) ve sitelerde de bizimle paylaşan bir isim. Online olarak yayınlanan Düalist adlı dijital dergiyi çıkaran iki kişiden birisi Karauğuz. Tercihen ekitap yerine basılı kitap okumayı tercih etmiş olsa da sanal alem, sosyal medya, wattpat, bilgisayar oyunları ve bilgisayar oyunlarında kullanılan öykünün yapısı ve dili, bunun yazılı edebiyata etkileri üzerine yoğunlaşmış durumda.
Kitapta, Kil tabletlerden yazıya, Fotoğraf makinasından telgraf ve televizyona, oradan internet ile birlikte yükselişe geçen yeni medya mecralarının ortaya çıkış ve dönüşüm hikayesini anlatıyor bize. Dallas, Medyaskope, Süperbaba, Black Mirror, Eltiler, Youtube, Bizimkiler, Wattpad, Playstation, Twitter, Vine, bloglar, Periscope, dijital tablet. “Yeni nesil dijital tabletlere yazıyor. Wattpad uygulamasında kırkmilyon üzerinde üyesi, her ay onbir milyar dakika insanların bu sitede vakit geçirdikleri bir yer. Her ülkeden yazara bunların da kendine has okuruna sahip onsekiz yaşındaki kitle bu sitenin takipçisi ve yazarı. Onlarca çok satar genç yazarı edebiyata kazandırmış durumda.”
Doğum tarihlerine göre yapılan kuşaklama kategorisinde Karauğuz kendisini, Doksan kuşağına yerleştiriyor ve şanslı bir dönemde yaşadığını düşünüyor. “Sokakta da koştuk, yorulduk, internet kafelerde Playstation salonlarında da. Gerçeğe de temas ettik sanala da. Ara forma mensup bireyler olarak yaşıyoruz. Ne tam dijital dünyanın vatandaşı olmaya hazırız ne de tam olarak eski dünyanın sakiniyiz. Dijitalin bizzat içinde kendini bulan kuşak gibi değiliz. ”
Profilinde Stalk İzi Var, kendince bu değişimi anlamaya çalışan ve bu süreçte gördüklerini yazan dikkatli, meraklı, iyi okuyan bir gencin not defteri. Akademik kaygılardan uzak, tamamen kendi tecrübeleri, okumaları ve dinlemeleri neticesinde zihninde tartıştığı meselelerin metinsel bir toplamı. Büyük laflar etme hatasına düşmeden tam aksine, yanılarak da olsa öğrenme, bilme çabasının bir neticesi. Kitabın özellikle, dijitalleşmenin, hikayenin bugünü ve geleceğine etkilerini ele alan yazıları “Dijital Zamanlarda Hikaye Anlatmak: Video Oyunlarda Hikaye Anlatıcılığı” ile “Hikayeyi Yeniden Düşünmek” yazıları dikkatle okunmaya değer.
“Tanrı Adem’e eşyanın ismini öğretti torunlarınaysa algoritmanın. Önce söz vardı ama artık birler, sıfırlar ve içinden çıkılması zor kod sarmalları. Neolitikte duvara resimler kazıman yerini bugün dijital duvarlara yani instagram anlıklarına bir şeyler kazımaya bıraktı. Dünya insanın sürgün yeri oluşundan bugüne çok değişti. Bu değişim şüphesiz ki hikayeyi de değiştirdi, dönüştürdü.”
Kitap, İzlediğim İçeriği Ben Seçerim Çağı, Hikayenin Yeni Hali: Dijital Zamanlarda Hikaye Anlatmak, Yeni Dünya, Yeni Kavramlar: Dijital Dünyada Anlamları Korumak, Dijital Günlerde Devlet ve Birey; Kamu Politikası ve Diğer Şeyler olmak üzere dört ana bölümden oluşuyor.