Türkiye'ye yeni yatırım yok
Hyundai, AB’nin Kore’yle ‘Serbest Ticaret Anlaşması’ imzalaması üzerine planını yeniden gözden geçirme kararı aldı.
Hyundai Başkanı ve CEO’su Steve S. Yang, “Türkiye’de yeni yatırım çalışmalarını tamamladık ama G. Kore’yle ticaret duvarları kalkmazsa, Çek Cumhuriyeti ve Slovakya’yı tercih etmek zorunda kalıcaz. Türkiye’nin şansı kalmayacak” dedi.
2005 yılında verdikleri teşvikler nedeniyle 1 milyar Euro’luk yatırım için Çek Cumhuriyeti’ni tercih eden Güney Koreli otomotiv devi
Hyundai, 6 yıl sonra bu kez Türkiye’nin önüne ‘Serbest Ticaret Anlaşması’nı çıkardı. Dünyanın 5’inci büyük otomotiv üreticisi olan Hyundai Motor Company’nin Başkanı ve CEO’su Steve S. Yang, Avrupa Birliği’yle (AB) Güney Kore arasında imzalanan ‘Serbest Ticaret Anlaşması’nın 4 Temmuz’dan itibaren yürürlüğe gireceğini hatırlatarak, “Kore dışında kurduğumuz ilk fabrika olan Türkiye’deki yatırımlarımızı büyütmek istiyoruz ama Güney Kore’yle serbest ticaret anlaşması imzalanmazsa, Çek Cumhuriyeti ve Slovakya gibi vergi avantajına sahip AB ülkelerini tercih etmek zorunda kalacağız. Yani Türkiye’nin hiç bir şansı kalmayacak” dedi.
Türkiye için ikilemdeyiz
Seul’de düzenlenen otomobil fuarında sorularımızı yanıtlayan Yang, Hyundai olarak Türkiye’yle ilgili ikilemde kaldıklarının ifade etti. Coğrafi konumu ve sahip olduğu potansiyel nedeniyle Türkiye’de büyümek istediklerini belirten Yang, diğer taraftan karşılarına Serbest Ticaret Anlaşması eksikliğinin çıktığından yakındı. 2002-2004 yılları arasında Hyundai Assan’da Başkan Yardımcısı olarak görev yaptığı için Türkiye’yi de yakından tanıyan Yang, “Türkiye ve G. Kore kardeş ülkeler. Bu kardeşlik uzun zamandır devam ediyor. Türkiye’deki fabrikamız bizim ilk bebeğimiz. Bu fabrikayı büyütüp, yeni yatırımlar yapmak için detaylı incelemeler ve çalışmalar yaptık. Daha açık söylemem gerekirse, Türkiye’ye ilişkin yeni yatırım ve model çalışmalarını tamamladık” diye konuştu.
Yüzde 10 vergi dezavantajı var
Yang, Türkiye’nin kendi potansiyeli dışında hem çevre ülkelere, hem de Avrupa, Afrika ve Ortadoğu’ya ihracat potansiyeli olduğunu belirterek, şunları söyledi: “Ama temmuzdan itibaren AB ülkelerine vergisiz araç ve yedek parça gönderebileceğiz. Türkiye’ye ise gönderdiğimiz araç ve parçalara yüzde 10 gümrük vergisi ödüyoruz. Bu sadece otomotiv sektörünü değil iki ülke arasındaki tüm ticari ilişkileri etkileyecek. G. Kore ve Türkiye arasında ise henüz bu konuda alınmış bir karar yok. Türkiye’nin AB üyeliği görüşmeleri de durmuş gibi. Çek Cumhuriyeti, Slovakya yapılan anlaşmayla birlikte ticari olarak daha öne çıktı. Bizim için şu an daha avantajlı ve iyi gözüküyor.”
Türkiye’nin çevre ülkelere ihracat avantajı olduğunu ama henüz bu ülkelerle de serbest ticaretin olmadığını hatırlatan Yang, şunları dile getirdi: “Ben 2002 yılında Türkiye’deyken de bunlar konuşuluyordu, hâlâ konuşuluyor. Türkiye’nin çevre ülkelerle gümrüksüz ticaret yapılabilmesinin yollarını açması halinde yatırımların sayısı ve büyüklüğü artar. Türkiye’ye bir taraftan duygusal bir taraftan da gerçekçi bakıyoruz.”
‘Taksi’ imajından sıyrılıp 55 binlik satış hedefliyoruz
HYUNDAI Assan’ın yeni Genel Müdürü Ümit Karaarslan, 2011 yılında 55 bin adetlik satış hedeflediklerini belirterek, “Bu hedefe kârlı bir yapıyla ulaşmak istiyoruz” dedi. Türkiye’de taksilerin son yıllarda ağırlıklı olarak Hyundai tercih ettiğini belirten Karaarslan şöyle konuştu: “Taksiler tarafından tercih edilmek önemli. Ama Türk halkının aklına Hyundai denince ‘taksi’ gelmemesini hedefliyoruz. Bunun için de yeni nesil modellerimizi ön plana çıkartacağız. Önümüzdeki hafta yeni Accent’i satışa sunacağız. Ardından tamamen yenilenen Elentra gelecek” dedi. Tamamıyla yenilenen Hyundai Elantra, Haziran ayından itibaren Avrupa’dan önce Türkiye yollarına çıkacak. 132 begyir gücündeki 1.6 litre benzinli motora sahip olacak yeni Elentra’dan bu yıl Türkiye’de 7 bin 500 adet satılması planlanıyor.
Chung için G. Kore’den özel araç sipariş edildi
BAŞBAKAN Recep Tayyip Erdoğan, geçtiğimiz yıl Kore’de gerçekleşen G-20 zirvesi sırasında Hyundai Grubu’nun Yönetim Kurulu Başkanı Mong-Koo Chung ile görüşmüş ve yeni yatırım sözü almıştı. Chung’un bu yıl Türkiye’yi ziyaret edip, Erdoğan’a yeni yatırım kararlarını açıklaması bekleniyordu. Chung’un bu ziyarette kullanımı için Kore’den ‘Equus’ modeli bile şimdiden sipariş edilmiş.
210 ülke arasında sadece 6’sı otoda marka yaratabildi
STEVE Yang, Türk Malı otomobil konusunda şu yorumu yaptı: “Bugün dünyada 210 ülke içinde sadece 6 tane otomotiv ülkesi var. Bunlar, Amerika, Japonya, Fransa, Almanya, İtalya ve Kore. Bakıyoruz Çin, Hindistan, Rusya, Brezilya bunu deniyor ama başarılı olabilmiş değil. Daha bir çok ülke bunu denedi. Bunun için çok büyük yatırım ve destek gerekiyor. Diğer taraftan bu 6 ülke sahip olduğu teknolojiyi kendisinde tutup başka ülkelere transfer etmek istemiyor. Biz 42 yıl önce bu yola çıktık ve son dönemde bunu başaran tek ülke olduk. Şimdi hangi Türk şirketi bunu deneyecek ve Türk hükümeti nasıl destek verecek. Bu çok önemli. Biz ilk olarak Pony markasıyla bu yola çıktık ve özellikle Amerika’da çok dalga geçildik. İlk ihracatımızı 10 adet ile Ekvator’a yaptık. Çok fazla çaba gerekiyor.”
Marka yaratmak zorundasınız
Yang’ın bu açıklamasına rağmen Hyundai Motor Company’nin Avrupa Başkanı Chang Seok Im ise, Türkiye’nin otomotiv üretiminde büyümesi için kendi markasını yaratmasının şart olduğunu söylüyor. Im, “Türkiye kendi markasını yaratamazsa fason üretimle ancak bir yere kadar büyüyebilir. Dünya otomotivi büyüyor ve yeni markaların da şansı var. Bu konuda hükümetin gerekli altyapı desteğiyle birlikte teşvikler verip, bu markayı geliştirmek için mühendisler yetiştirecek ortamı hazırlamalı” diye konuştu.
Kibar’a ihtiyacımız var kalan hisseleri almayız
HYUNDAI Motor Company’nin Başkanı ve CEO’su Steve S. Yang, Türkiye’de büyümek için Kibar Holding’le ortak oldukları Hyundai Assan’daki hisse oranlarını yüzde 85’e çıkardıklarını belirterek, “Geri kalan yüzde 15’lik hisseyi almak gibi bir planımız yok. Bizim Türkiye’de Ali Kibar’a ihtiyacımız var. Onun bilgi ve birikimi bizim için çok önemli” diye konuştu. Yang, “Yeni yatırım için Çek Cumhuriyeti ve Slovak’yı seçmeniz durumunda Türkiye’deki fabrikanız ne olacak?” sorusuna ise, “Türkiye’deki fabrikamız şu an olduğu gibi mevcut kapasitesiyle aynı şekilde üretime devam edecek ama kafamızdaki büyümesini gerçekleştiremeyeceğiz. Şu an üretilen Accent’in 2012 yılında üretiminin biteceğine ilişkin bir karar vermedik” yanıtı verdi.
Hyundai şartları iyileştirirse hisselerimizi geri alabiliriz
HYUNDAI Assan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, Hyundai’nin Assan’daki hisse oranını yüzde 70’ten 85’e çıkarmasıyla ilgili olarak, “2 yıl önce Hyundai sermaye artırımı istedi. Biz de Türkiye’de yatırımlarını büyütüp iyileştirme görmemiz halinde bunu yapabileceğimizi söyledik. Bunun için 3 yıl süre verdik. Bu nedenle hisseleri yüzde 85’e çıktı ama bu bir hisse satışı olarak gerçekleşmedi. Biz iyileşme görürsek sermaye artırımına katılıp yüzde 15’lik hissemizi geri alacağız. Bu konuda aramızda bir gizlilik anlaşması yapmıştık ama Hyundai yönetimi bunu açıklama ihtiyacı duymuş” dedi.