Esat Çoğal
5 vakit mi, 6 vakit mi?
Sevgili nitelikli okurlarım… İbadetlerde aslolan, ibadetimizin kabul edilmesidir. Hz. Peygamber (sav)Yüce Allah’ın, “Ben kulumun benim hakkımdaki zannına göre muamele ederim.” buyurduğunu bildirmektedir (Müslim, Zikir, 1; Tirmizî, Zühd, 51). Başka bir hadislerinde de, hepinizin bildiği gibi “Ameller niyetlere göredir.” buyurmuşlardır.(Buharî, Bed’ü’l-vahy, 1). Bu itibarla Cuma namazının kabul olunacağına inanarak kılınması ve bunda şüpheye düşülmemesi gerekir, gerekmektedir.
Bir yerleşim biriminde, bir yerde yani bir tek camide Cuma namazı kılınmaması sebebiyle Cumanın sahih olmayacağını söyleyen müçtehitlerin tamamı, ihtiyaç halinde birden fazla yerde cumanın kılınabileceğini kabul etmişlerdir. Nitekim İmam Şafiî, Bağdat’a gittiğinde birden fazla yerde Cuma namazı kılındığını gördüğü halde, buna karşı çıkmamıştır. Günümüzde ise, çoğunlukla köyler hariç,bir yerleşim biriminde tek camide Cuma namazı kılınması mümkün olmadığı için birden fazla yerde Cuma namazı kılınması kaçınılmaz olmuştur.
Şöyle ki, Hz. Peygamber zamanında Cuma namazının sadece bir yerde kılınmış olması, bir yerleşim biriminde birden fazla yerde Cuma namazı kılınamayacağı anlamına gelmez. Zira o dönemde böyle bir ihtiyaç söz konusu değildi. Ayrıca yeni inen ayetleri Hz. Peygamber’in ağzından işitme iştiyakı içinde bulunan sahabenin, başka bir yerde Cuma namazı kılmalarını düşünmek bile mümkün değildir.
Diğer taraftan zuhr-i ahir namazının ihtiyat sebebiyle kılındığını ileri sürmek, sağlam bir temele dayanmamaktadır.Neden derseniz? Zira, ihtiyat iki delilden kuvvetli olanı tercih etmektir. Halbuki,sizlerde biliyorsunuz ki, Cuma namazının farz olduğunu ifade eden ayet ve hadislere karşı, birden fazla yerde kılınmasının caiz olmayacağı konusunda bir delil gösteren ne hadis ne ayet bulunmamaktadır.Daha doğrusu ben bulamadım.Ama sizlere asla aman öğlen namazının dört rekat farzını, sünnetini ve son iki sünnetini kılmayın demem.Cuma vakti saatinde,yolcusundur,uyuya kalmışsındır veya unutmuşşundur, ozaman hemen öğlen namazını kılmalısın zaten.Kaldı ki Kur’an-ı Kerim’de, “Allâh bir kimseyi ancak gücünün yettiği şeyle yükümlü kılar” (Bakara 2/286); “Allâh dinde üzerinize hiçbir güçlük yüklemedi.” (Hac 22/78) buyrulmaktadır.
Diğer taraftan ihtiyat, bir faydaya dayalı olmalıdır. Oysa, zuhr-i ahirin kılınması gerektiğini söylemek, insanların Cuma’dan sonra kılınacak sünneti terk etmelerine sebep olmaktadır. Farzdan sonra sünnet namazdan başka bir namaz olmadığı anlatılır ve uygulama da buna göre olursa, bu sünneti yerine getirenlerin sayısı artacaktır. Bence asıl ihtiyat , Allâh ve Rasulünün,Müslüman’ları ne ile sorumlu kılmışlar ise onları yerine getirmektir, buna bir şeyi ilave etmemektir.Dinimizde 5 vakit namaz vardır;sabah,öğlen,ikindi,akşam,yatsı.Şimdi Cuma gününü sayalım;sabah,cuma,öğlen,ikindi,akşam,yatsı kaç etti 6,altı rekat namaz varmı dinimizde?Allah(cc)kıldığımız tüm Cumalarımızı ettiğimiz tüm dularımızı kabul etsin insaallah..!
Hoşça, sağlıcakla kalın. Ama en önemlisi adam gibi adam kalın.
Biraz da Gülelim:
Temel hoca olmaya karar vermiş.Sınava girmiş,
Sınavda sormuşlar ,-Temel kaç sure biliyorsun demişler.-Temel dört demiş
-Nasıl yani sadece dör suremi diye şaşırmışlar,Hangiler oku bakalım deyince,
-Temel de 3 gulhu 1 elham demiş.