Prof. Dr. Ramazan Altıntaş
Yeni Paganist İnanç Grupları
Yeni yetişen neslin eğitildiği, en önemli eğitim kurumları, okullardır. Günümüzde, modern hayatın yüklediği sorumluluklardan ötürü, yeni yetişen nesle, anne ve babadan çok, okul ve çevre etkili olmaktadır. Örgün ve yaygın eğitim kurumlarının başarılı olmaları iyi bir eğitim programına sahip olmaları ve uyguladıkları programları sürekli gözden geçirerek belirlenen eksik ve aksaklıkları düzeltmelerine bağlıdır. Bu da program geliştirme çalışmaları ile mümkündür.
Günümüz gençliğinin ihtiyaç duyduğu inanç konuları yeni bir üslupla sunulmalıdır. Temel İslam bilimleri arasında bu işlevi yerine getiren Kelam ve Akâid ilmidir. Özellikle kelam ilmi, tarihi süreçte, stratejik bir ilim olarak doğmuştur. İslam toplumlarının inanç, kültür ve yerleşik medeniyet telakkileri bazında iç güvenliğini sarsıcı itikadî ve fikrî saldırılara karşı savunmacı bir pozisyonun yanında, topluma doğru din anlayışı kazandırma konusunda bir misyon yüklenme görevi de üslenmiştir.
Dolayısıyla çağımızda çağdaş Kelam ilminin üzerine düşen misyonu hakkı ile yerine getirebilmesi için çağın koşullarına uygun yeniliklere ve değişime açık dinamik bir program izlemesi gerekmektedir. Neden bu konulara ihtiyaç vardır?
Bilindiği gibi son yıllarda toplumumuz ahlâkî ve millî değerler bakımından bir yozlaşma süreci yaşamaktadır. Başta, ihtiyaçlara cevap veremeyecek bir özellik taşır hale gelmiş olan geleneksel teolojinin yol açtığı zihniyet dünyası, diğer taraftan ahlakî anlamda, toplumsal hayatımızda dinimizin kul hakkını ihlâl saydığı yolsuzluklar olmak üzere, kökünün dışarıda olduğuna inandığımız bir takım yıkıcı akımlar, milletimizin varoluşsal temellerini tehdit etmektedir. Örneğin, Türk aile sisteminin yapısını bozucu bir işlev gördüğüne inanılan, kendilerini çok mâsum gerekçelerle kamuoyuna kişisel gelişim seminerleri düzenlediklerini iddia eden yeni bir takım kuruluşlar ortaya çıkmıştır.
Diğer yandan, son yıllarda tatmin ve zevk alma prensiplerine dayalı yaşam biçimlerini seçmiş, hiçbir dinî, ahlakî ve millî değer tanımayan seks ve uyuşturucu kullanmayı temel felsefeleri haline getirmiş, üstelik de korkunç eylemleriyle kamuoyunda önplâna çıkan satanizm gibi yeni paganist akımlarda bir patlama yaşanmaktadır.
Hele hele aidiyet duygusunu kaybet (tiril)miş gençlerimize parlak vaatlerle yaklaşan misyonerlerin çabaları, bu tür yıkıcı akımlardan geri kalmamaktadır. Türkçe’mizde, “tabiat, boşluk kabul etmez” şeklinde bir deyim vardır. Gençliğimizin içine düştüğü inanç boşluğunu doldurmak için de kendilerini “doğaüstü”ne ve “okült”e (gizli inançlara) adamış gruplarda da bir artış gözlenmektedir. Bu yeni paganist akımların başında reenkarnasyon, yoga, ufo, panteist ve astrolojik temelli bilinircilik, medyumluk vb. gibi çağdaş ruhçu öğretiler gelmektedir. Bütün bu akımlar, inanç dünyamızda büyük bir tehlike ve çatlak oluşturmaktadır. Bu inanç, görüş ve düşünceler karşısında bir kere daha Kelam ilminin tarihte rol oynadığı stratejik özelliği gündeme gelmektedir.
O halde, Türkiye nüfusunun büyük bir kesimini oluşturan gençlerimizin millî ve ahlakî bünyemizi tahrip eden bu tür yıkıcı akımları tanıyarak tuzaklarına düşmemeleri için bilgilendirilmeye gerek duyulmaktadır. İşte bu gerekçelerle okullarda okutulan gerek Din kültürü ve gerekse Kelam dersi programlarında yer alan ünitelere bazı yeni eklemelerin yapılması gerektiğine inanıyorum. Milletinin tarihsel sürekliliğine inananlar bu alanda büyük çabalar içerisine girmeleri gerekir. Yoksa lafla dünyaya nizâmat verilmez.